Afghanistan en Darfur

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Dec 13 22:38:38 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Blijkbaar op aandringen van Pechtold heeft het kabinet besloten het
> besluit over de Afghanistan missie tot eind januari uit te stellen. Prima.
> En als ik de reactie van Bert tot nu toe op deze lijst en in die Nova
> uitzending waar op deze lijst naar verwezen werd juist interpreteer
> concludeer ik maar alvast dat die missie er niet gaat komen.
>
> Ik herhaal nog maar even mijn pleidooi om de genocide in Sudan aan dit
> debat te koppelen. Laat het kabinet maar uitleggen waarom men de
> prioriteit bij deze politiek discutabele missie legt en niet bij het
> [...]

Darfur lijkt me inderdaad belangrijker dan Afghanistan, maar wat is er nu
precies mis met een missie naar Afghanistan? Dat lijkt me toch ook zinvol
en daar hebben we tenminste een vredesmacht. Het is overigens wel
veelzeggend dat er ook in Darfur weer oliebelangen in het spel zijn. China
kan natuurlijk een VN-missie met een veto treffen, maar dat is nog geen
argument daar niet op zijn minst voor te pleiten.