Geheimzinnige campagne om de integratie te bevorderen

e.ouwehand1 e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Tue Dec 13 14:26:53 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels heeft op dinsdag, 13 dec 2005 om 11:29 (Europe/Amsterdam)
het volgende geschreven:

> Oh leuk, examentje afleggen aan een lerares, dat is al weer een tijdje
> geleden... ;-)

LOL. ;)

> Geen, wel hispanics (mexico, panama)

> Ach, we waren allemaal niet echt rijk, sommigen hadden meer geld
> problemen dan anderen, en twee paren kun je onder arm rekenen in de > VS.

ik had er even niet aan gedacht dat het om een samen bevallen groep
ging, sorry. dan begrijp ik dat die gevarieerde is, en ook
waarschijnlijk niet allemaal in dezelfde buurt wonen?

> Maar je mist mijn punt Elma. Ik stel helemaal niet voor datgene dat
> wij hebben meegemaakt te copieren in Nederland. Helemaal niet zelfs.
> Onze situatie, en die van die andere expats, is inderdaad een totaal
> andere dan gerelateerd aan de immigratieproblemen in Nederland.

ja, dat begrijp ik.

> Nog een paar antwoorden dan. Misschien haal ik dan toch nog een
> voldoende. :-)

grin terug ;)

> De african americans ('zwarten' is schelden in de VS)

weet ik. ff niet aan gedacht. sorry.

> Ik had het dus juist niet over scholen, ahoewel ook daar de integratie
> moet worden bevorderd, uiteraard...
> Ik had het over de zwangerschapsperiode, en dan vooral de zwangerschap
> van het eerste kind, de periode waarin je vele vragen en onzekerheden
> hebt, en waarbij het geweldigd helpt om met 'lotgenoten' van gedachten
> te wisselen. En voor je het weet bouw je zo hele hechte vriendschappen
> op. Het gaat namelijk om heel intieme zaken.

dat herken ik van mijn jongste dochter. hun oudste kind is nu 11, en
nog hebben ze met die groep van 'samen bevallen' ieder jaar een
gezellige reünie. maar wel allemaal 'wit'.

> In ons geval (wij waren zelf de immigrant) gebeurde dat allemaal op
> eigen initiatief. Maar wat ik voorstelde is om de lokale overheid een
> actieve rol te geven in het organiseren van bijeenkomsten (cursussen,
> discussieavonden, oid) voor paren die zwanger zijn van hun eerste
> kind. Om die 'lotgenoten' in een buurt met elkaar in contact te
> brengen. Dat kan wellicht helpen in het doorbreken van ethnische muren
> in een samenleving.

in rotterdam is een initiatief rond een school, omdat op scholen het
probleem van de kleur speelt (ja, ze noemen het 'zwarte en witte
scholen', vervelende termen, maar ik weet geen andere). in die buurt
hebben ouders het initiatief genomen om via een dubbele wachtlijst (een
'witte' en een 'zwarte') en om en om toelating, de kleur van de school
geleidelijk te veranderen van zwart naar gemengd. het is een nieuw
initiatief, en of het gaat lukken weet nog niemand. maar ik vind het
een mooi initiatief.

het probleem is vooral dat de buurten vaak ethnisch gesegregeerd zijn.
heeft met de prijzen van de huizen te maken.

> Vertel, wat voor nuttigs mis ik zoal?

grin. ;) ik ben geen allesweter hoor. maar b.v.
ik heb gezien hoe mijn oudste kinderen op een (RK) school met 80%
allochtone kinderen zaten. was een hele goede school vond ik. maar het
was heel b.v. moeilijk om een gemengde oudercommissie te vormen. is 10
jaar geleden.
en nu zitten de jongere kleinkinderen op een andere openbare school
waar de verhouding ongeveer 50-50 zijn zal. is heel anders, maar ook
hier moeilijk om een gemengde oudercommissie te vormen.
de kleur van de school wordt bepaald door de kleur van de buurt, en in
de grote steden is de bevolking van de binnenstad overwegend van
allochtone afkomst. meest marokkaans en turks.

> Welnee, er zijn enorm veel privescholen in de VS.

je hebt gelijk, dit speelde in de jaren 60 en daarna. toen waren er
veel minder privé scholen?
ouders vluchten vaak naar een privéschool om deze problematiek te
vermijden.
maar welke ouders kunnen een privéschool betalen?

>  ging en gaat heel moeizaam.
>
> Nogmaals, ik had het niet over scholen of zelfs de situatie in de VS...

nee, dat snap ik wel, maar de vs hebben heel lang geprobeerd via
affirmative action op allerlei gebied integratie te bevorderen. ik denk
dat we van die geschiedenis kunnen leren?

ik heb een beetje een afwijking, dat weet ik. ;) ik tel altijd overal
waar ik kom, of op alle foto's die ik zie ff de jongens en de meisjes,
en de kleurtjes.
vind ik leerzaam, en lang niet altijd opwekkend. ;{

gr elma