Geheimzinnige campagne om de integratie te bevorderen

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Tue Dec 13 11:29:17 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "e.ouwehand1" <e.ouwehand1 at chello.nl>

> dat is in zekere zin wel bekend
> maar ik ga je een paar lastige vragen stellen. ;)

Oh leuk, examentje afleggen aan een lerares, dat is al weer een tijdje geleden... ;-)

> hoeveel zwart?

Geen, wel hispanics (mexico, panama)

> hoeveel ver buiten jullie inkomensgroep/sociale klasse?

Ach, we waren allemaal niet echt rijk, sommigen hadden meer geld problemen dan anderen, en twee paren kun je onder arm rekenen in de VS.

Maar je mist mijn punt Elma. Ik stel helemaal niet voor datgene dat wij hebben meegemaakt te copieren in Nederland. Helemaal niet zelfs. Onze situatie, en die van die andere expats, is inderdaad een totaal andere dan gerelateerd aan de immigratieproblemen in Nederland.

Nog een paar antwoorden dan. Misschien haal ik dan toch nog een voldoende. :-) De african americans ('zwarten' is schelden in de VS) zijn doorgaans erg traditioneel ingesteld, en wij hebben toentertijd gekozen voor een voor de VS alternatieve wijze van bevallen, namelijk een thuisbevalling. Ook worden thuisbevallingen in Californie gedoogd, maar zijn niet legaal, en dus keren verzekeringen geen geld uit. De hele som (in ons geval 6000 dollar) komt dus voor eigen rekening. Voor de allerarmste delen van de bevolking alleen daarom dus al geen optie.

<knipperdeknip>

> dat soort initiatieven zijn er wel. mijn kleinkinderen hebben in
> een  'zwarte' buurt gewoond, en op hun school gebeurde veel

Ik had het dus juist niet over scholen, ahoewel ook daar de integratie moet worden bevorderd, uiteraard...
Ik had het over de zwangerschapsperiode, en dan vooral de zwangerschap van het eerste kind, de periode waarin je vele vragen en onzekerheden hebt, en waarbij het geweldigd helpt om met 'lotgenoten' van gedachten te wisselen. En voor je het weet bouw je zo hele hechte vriendschappen op. Het gaat namelijk om heel intieme zaken.

In ons geval (wij waren zelf de immigrant) gebeurde dat allemaal op eigen initiatief. Maar wat ik voorstelde is om de lokale overheid een actieve rol te geven in het organiseren van bijeenkomsten (cursussen, discussieavonden, oid) voor paren die zwanger zijn van hun eerste kind. Om die 'lotgenoten' in een buurt met elkaar in contact te brengen. Dat kan wellicht helpen in het doorbreken van ethnische muren in een samenleving.

> lijkt me best leerzaam voor jullie. ;)

Vertel, wat voor nuttigs mis ik zoal?

> en de usa pobeert al heel lang in hun Openbare (is bijna alle)
> basisscholen te integreren.

Welnee, er zijn enorm veel privescholen in de VS.

 ging en gaat heel moeizaam.
> aardige en leerzame tv serie: 'boston high', over een bijna
> helemaal  zwarte highschool.

Nogmaals, ik had het niet over scholen of zelfs de situatie in de VS...

Groeten,
Mark Giebels