Exit D66? kom nou; een authentiek eigen geluid (in tegenstelling tot bijdraa

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Mon Dec 12 11:23:45 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Welnee Henk. Dat was een referendum over een grondwet die eigenlijk
geen grondwet was, die de Fransen bovendien al dood hadden
verklaard. Het was zeker geen referendum over Europa an sich, alhoewel de
regering het wel zo heeft gebracht, en dus verwarring heeft
geschept.

En daarbij kun je niet voor of tegen Europa zijn, maar voor of
tegen verdere integratie, en meer specifiek de richting en concrete
voorstellen. Maar goed, daar zal ik wel weer te pragmatisch voor
zijn. Ik ben het overigens wel met de toon van het pamflet eens.
Maar ik ben wel pessimistischer dat Europa een positieve rol in de
wereldpolitiek en voor de positie en rol van Nederland daarin zal
spelen bij verdere integratie. Met het snel verdwijnen van
productiebanen naar China en India, wordt de roep om
protectionistische maatregelen steeds luider. Vooral ook in de
machtigere EU landen zoals Frankrijk en Italie. En momenteel krijgt
de autoindustrie in de VS het zwaar voor de kiezen wat het sluiten
van vele fabrieken betekent. En aangezien de VS in dit soort zaken
meestal wat vooruit loopt op de EU, door een grotere flexibiliteit
in de economie, houd ik mijn hart vast wat dat voor Duitsland de
komende jaren gaat betekenen. De hele economie drijft daar immers
op de productie van autos. Als men daar ook gaan neigen naar
protectionisme, dan geef ik de meer liberale stem niet veel kansen
de komende jaren in Europa. Dan gaat de boel eerder op slot, en kan
Europa voor de relatie met de rest van de wereld dus wel eens contraproductief gaan werken.

Maar goed, als je ervan uitgaat dat Europa niet afstormt op
conservatisme en protectionisme en dat Nederland daarin dreigt te
worden meegesleurd door de EU, dan is verdergaande samenwerking
zeker zeer wenselijk. En ik zal je een paar waaroms even geven,
MArc-Alexander.
1. Het vergroot de mogelijkheden van de Nederlandse (en andere
Europese) burgers om in het buitenland te werken en wonen. En als
expat ondervind ik nog heel wat drempels die het leven onnodig
moeilijk maken.
2. Het verkleint de kosten en vergroot het inzicht voor burgers en
bedrijven om intra-Europees en wereldwijd economische handelingen
te verrichten.
3. Een machtig economisch en politiek blok tegenover de VS en India
en China is hard nodig om de Europese belangen in de wereld te
behartigen. We dreigen irrelevant te worden.
4. Het beschermt mij als Nederlander tegen types als Marc-Alexander
die 'muren' willen bouwen om Nederland en mij en vele andere meer
internationaal georienteerde bewoners van deze aardkloot in hun
vrijheid willen beperken. Wat dat betreft voel ik ook veel voor een
Europees paspoort, zodat ik en vooral mijn kinderen verzekerd zijn
in de toekomst zonder noemenswaardige problemen in andere Europese
landen te kunnen wonen en werken.

Groeten,
Mark Giebels