D66 pleit voor ontmanteling CWI en UWV

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Dec 9 09:00:09 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wanneer, dat maak ik niet mee vrees ik.
Als je bij een baas werkt en je wordt ziek gaat je loon gewoon door. Het
enige verschil is dat er op loonspecifiactie staat ziekengeld ipv salaris.
Zoniet dus bij het UWV, het lijkt dat er hemel en aarde moet worden bewogen,
althans zo doet men het voorkomen.
Ik heb in mijn vanbondstijd een bestandje gemaakt in Exel, waarin je het
dagloonbesluit zet en alle uitkeringen komen eruit rollen, zo simpel is het.
Een berekening van 10 seconde heeft men 3 maanden voor nodig.
Natuurlijk, zoals Bert laatst zei in dat intervieuw, komt er veel op hen af
vanuit de politiek, maar dat is de reden niet. Dit was wat jaren geleden al
zo. Voor de fusies en allerlei nieuwe wetten en regelingen.
Een van exuses was laatst tegen me dat er weer eens een nieuw systeem was
ingevoerd, toen voor de ziektewet. En dat werkt weer niet met de rest etc.
Normale bedrijven laten een nieuw systeem een tijd meelopen met het oude om
het op orde te krijgen en de kinderziekten eruit te halen, voordat het
definitief het oude vervangt.
Er zit veel meer achter. De verzekeringarts moet eerst zijn fiat geven
voordat de afdeling ziektewet toestemming geeft aan de afdeling uitkeringen
om uit te mogen betalen. Daarvoor zou hij/zij je eerst moeten zien toch?
Terecht ook, net als in het bedrijfsleven eerst eens kijken of iemand wel
ziek is, niks aan de hand dus.
Maar de wisselde systemen werken nooit samen en het duurt dus tijden voor de
arts ziet of hij wel of geen toestemming dient te geven. Dat moet dan weer
terug naar de afdeling en van daaruit weer naar de uitkeringsafdeling.
Het kan wel hoor, persoonlijk ben ik met nogal wat bombarie in de telefoon
geklommen en was het binnen een middag klaar. Ik sta ziek gemeld sinds 29
augustus maar heb nog geen kip gezien of gehoord. Je hoort in feite of, een
eigen verklaring in te vullen, je krijgt iemand op bezoek of je krijgt een
oproep voor de VA.
Je moet er dan wel de weg weten, via de klachtenlijn in Amsterdam en de
goede argumenten, meer dreigingen eigenlijk, en anders kan je het echt
schudden.
Als het UWV om zou gaan met de salarissen van hun medewerkers zoals ze het
doen met de uitkeringen dan stonden er morgen 22.000 van hen in den Haag te
protesteren.

Het is gewoon net zoals met zo'n beetje alle uitvoeringsinstanties van de
overheid, heel erg bureaucratisch, log, en de grote maakt dat ze doen wat ze
willen, ondanks wat de politiek roept of zegt. Elke nieuwe minister gaat
onmiddellijk voor "zijn" of "haar" ambtenaren liggen omdat men er ineens
onderdeel vanuit maakt. En ze er voor een groot afhankelijk van worden.
Resultaat is dat er niks gebeurt.
Zelfs als medewerkers aangeven, zie de keuringsartsen en de
arbeidsdeskundigen nu, hun werk niet meer naar behoren en op een
rechtvaardige wijze te kunnen doen, hoor je de Geus roepen dat ze dat wel
doen.
Of het nu het UWV, CWI, OM, IND, AIVD, of wat ook is, fout op fout, en de
mensen zijn de dupe. Ik heb een ambtenaar meegemaakt van de IND die over
iemand een inkomenstoets moest die het verschil niet kende tussen een 4
wekenloon en een maandloon. 13 Of 12 keer per jaar dus. Dat was net de grens
tussen wel en geen toestemming krijgen van wat hij graag wilde. De vraag is
dan toch wat doet zo'n minkukel op die plek?
Het bleef maar afgewezen en nadat ik hem tot 4 keer toe aan de telefoon het
aan zijn verstand heb kunnen brengen kwam er de toestemming. Stel je voor
wat er voor mensen vanaf kan hangen.
Ik heb het vaker geroepen hier, D66 wil zo graag bestuurlijke vernieuwing,
maar een overheidsvernieuwing, dat waar mensen dagelijks mee te maken
hebben, zou veel welkomer zijn. En dat geldt niet alleen landelijk maar ook
lokaal. Ik heb deze week nog een stukje neergezet hoe dat de gemeente
volkomen belachelijk zaken kunnen doen, die veel geld kosten en afgewenteld
worden op de burger. Maar er zit daar ergens een ambtenaartje die graag zijn
gelijk wil hebben en het gebeurt dan ook, kost wat het kost.
Als je een ambtenaar, bijvoorbeeld bij het UWV, wijst op een gemaakte fout,
is het veel belangrijker om die fout te verdoezelen ipv die te herstellen.
Want juist bij het herstellen komt die fout naar boven en zal men er
misschien op worden aangesproken. Na langere tijd komen dergelijke fouten er
toch altijd uit en gaat het circus starten van nabetalen, terugvorderen,
bezwaarschriften, soms de rechter. Maar het is dan al heel lang van de tafel
van de claimbehandelaar en is het dus niet belangrijk meer wat het allemaal
kost.

Reintegratie is ook zo'n leuke. Ik ken iemand in de buurt hier wie nu voor
de vierde geleerd wordt om een sollicitatiebrief te schrijven. Maakt niet
uit hoor, er is een budget voor reintergratie en is dat op op het eind van
het jaar dan heeft het goed gewerkt. Geen kip aan het werk maar toch
geslaagd. Moet wel anders is het jaar erop het budget lager en dat gaat ten
koste van het eigen baantje.
De vierde macht noemde men het vroeger. Het lijkt er steeds meer op dat het
de eerste macht is geworden en de plitiek erachteraan hobbeld. Partij en
coalitiebelangen spelen de grootste rol, en ook dat gaat weer over de eigen
posities.

Ger