Analyse: Europa-pamflet

Tue Dec 6 21:55:17 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik pak een paar zinnen uit dat pamflet,
    http://www.d66.nl/page/downloads/Verenigde%20Staten%20van%20Europa.pdf
 want ik wil *het waarom* van dit alles weten.

>wat is het doel van de Europese samenwerking? Pas als daarover duidelijkheid
>bestaat, kan een goed beargumenteerd antwoord worden gegeven (...) D66
>definieert het doel van de Unie dan ook als: het bereiken van oplossingen
>voor vraagstukken, die door Lid-Staten afzonderlijk niet meer opgelost
>kunnen worden.

 [Daartegenover staan weer al die problemen die door die Unie ontstaan,
  lijkt mij]

 Volgens mij staat hierboven een trivialiteit. Over welke problemen hebben
 we het zoal ? Wat kunnen we alleen als Europa regelen ?

>Daarbij gaat het vooral om het creeren van een open Europese economie, het
>milieu- en energiebeleid, (im)migratie, het buitenlands en defensiebeleid,
>en internationale criminaliteitsbestrijding.

 Is een 'open Europese economie' een probleem ? Volgens mij staan hier geen
 problemen maar 'oplossingen' (?) voor problemen die de legitimatie voor de
 EU vormen. Oftewel: hier staat een cirkelredenering.

 Het is dan ook geen wonder dat er niets gezegd wordt over Nederland (dat
 'de' problemen kennelijk niet aankan), en alles over Europa.

 O, wacht even - dit staat er weer wel...
>Want wat is het "Nederlands belang"?  Dat is meestal even ondefinieerbaar
>als het "Europees belang".

 Mogelijk door die cirkelredenering ?

 Maar over * w e l k e * problemen hebben we het nu die...
>omdat we alleen in gezamenlijkheid de strijd aan kunnen gaan met de problemen
>in de wereld om ons heen: armoede, achterstelling, onrechtvaardigheid en
>schending van mensenrechten.

 De armoede in Nederland komt door de EU lijkt mij. De rest is gebakken lucht,
 dat speelt in Nederland helemaal niet. Moeten we een EU omdat we iets niet
 aankunnen dat in Nederland niet eens speelt ?

 Ik probeer het nog 1 keer. Waarom zijn deze problemen alleen in een EU op
 te lossen ?

>omdat veel van de problemen waar wij mee worstelen alleen in nauwe samen-
>werking met deze buurlanden op te lossen zijn.

 Oh, nu weer alleen de *buur*landen ? Ik snap er geen bal meer van. Waar
 gaat dit in hemelsnaam allemaal over ?

 Okee, ik ben niet voor de EU. Maar veel wijzer waarom de auteurs daarvoor
 zijn, word ik niet. Het lijkt wel religie.

 Marc Fluks, Amsterdam