D66 pleit voor ontmanteling CWI en UWV

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Tue Dec 6 10:32:54 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Prima, goed stuk. Juiste benadering en enkele goede punten. Wel zou ik er op willen aandringen om het vrijgekomen geld door de voorgestelde bezuinigingen op de reintegratie en uitkeringsinstanties vooral ten goede te laten komen aan het goedkoper maken van werk voor hen die nu werkeloos thuis zitten. En niet zoals wordt voorgesteld om de marginale belastingdruk te verlagen. Dat is immers vooral gunstig voor diegenen die reeds werken. Dus liever een verlaging van het laagste belastingtarief, of een 'verlenging' van die schijf.

Die leeftijds- en dienstjarendiscriminatie in die kantonrechtersformule vind ik trouwens ook maar vreemd. Dan vind ik het Amerikaanse systeem beter, waarbij o.a. bewezen leeftijdsdiscriminatie bij ontslag zwaar wordt bestraft en een hoge ontslagvergoeding oplevert. Hetzelfde geldt bij andere vormen van discriminatie bij ontslag overigens (sex, handicap, etc.).

Groeten,
Mark Giebels