Atheist vs agnost over art. 23 GW

e.ouwehand1 e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Mon Dec 5 14:48:43 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels heeft op maandag, 5 dec 2005 om 14:30 (Europe/Amsterdam)
het volgende geschreven:

> From: "e.ouwehand1" <e.ouwehand1 at chello.nl>

> Nee, die gaat over de plicht van de overheid om bijzonder onderwijs
> (niet specifiek religieus) in dezelfde mate te financieren als het
> openbare onderwijs. Het enige dat er over religie in art.23 staat
> is in punt 3 over het *openbare* onderwijs.

ja, dat weet ik wel. maar het artikel is geboren als als compromis met
de kerken indertijd. (RK en PC)

>  Quindi, het
> interpreteren van art.23 als de vrijheid van religieus onderwijs is
> juist propaganda.

hangt af van de doelstellingen van de spreker/schrijver of de
interpretatie van de luisteraar/lezer toch?

> ----
> Artikel 23
> 1. Het onderwijs is een voorwerp van de aanhoudende zorg der regering.

megaknip

> Ik vind dit artikel in de kern dus helemaal niet slecht en
> inderdaad erg liberaal.

ik vind het ook niet slecht en het was indertijd een grote verbetering

>  Gatver, moet ik die Wiegel weer gelijk
> geven.....

dAt nooit. ;)

> Alhoewel historicus Bolkestein natuurlijk ook gelijk heeft,

ook dat liever niet. ;)

>  maar het gaat mij meer om de toekomst...

van wie? ;)

> Eens, met als gevolg dat die vrijheid van onderwijs met een
> eenmalige gewone meerderheid om zeep kan worden geholpen. :-(

dAt moeten we zien te voorkomen.
dus artikel 23 niet schrappen maar verbeteren?

> Dat laatste, zoals het dus letterlijk in art23 staat.

nou, er staat nog veel 'richting' in dat artikel, en daarmee wordt
religie bedoeld.

> Als je dat wilt moet je art23 dus niet afschaffen, maar amenderen.
> Zoiets als:
>
> Punt 9. Het bijzonder onderwijs moet ieders godsdienst en
> levensovertuiging eerbiedigen.
>
> Daar zou ik erg voor zijn. Dan kun je wat mij betreft nog steeds
> een school oprichten met een religieuze grondslag, maar mag je niet
> indoctrineren.

hoe wou je dat doen? en vooral wat is indoctrineren precies? en wie
controleert of dat niet gebeurt?

>  En daar gaat het toch om? En dan blijft die vrijheid om onderwijs
> buiten directe controle van de staat te organiseren bestaan.

we zijn het helemaal eens hoor, jij en ik. ;)

> Uiteraard niet, maar dat is weer een andere discussie dunkt mij.

nou .. . nee.
een wet moet worden ingevoerd, uitgevoerd, gecontroleerd, en
gehandhaafd?
een wet formuleren die ongewenste controle met zich meebrengt? ik zou
willen aarzelen.

ik was ooit marxist. ben het nog. maar de menselijke natuur past er
eigenlijk niet zo bij. ;)
ik ben gelukkig ook muphy-ist. 'wat mis kan gaan gaat mis'. daar
'geloof' ik op mijn manier erg in.
ik zou voor geen goud in de schoenen van bert bakker en de zijnen
willen staan wat dit betreft.

gr elma