Koopkracht en Afganistan

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Dec 2 10:56:05 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Maar er is geen afspraak met het kabinet, Ger. Het kabinet voelde er in
september ook al niet voor. Er is een wens van de Kamer. En tegen de Kamer
mag
je dus zeggen 'afspraak is afspraak'.
Daar gaat het toch niet over wie met wie een afspraak heeft gemaakt. Het
gaat er om dat D66 inderdaad al een wek zegt dat het er moet komen maar op
het juiste moment zich niet naar voren dringt. Ik zeg niet zo dat het zo is
maar de schijn is er dat er strategie is richting de verkiezingen en het CDA
gaat er mooi weer mee spelen als je niet op let. Je weet toch veel beter dan
ik dat het ook ja roepen dadelijk je niks opbrengt, och ze doen mee.

Heeft het kabinet geen punt? Ik vind op zichzelf van wel. Het kabinet zegt:
wij gaan geen specifieke prijsverhogingen of -verlagingen compenseren, wij
kijken alleen naar het totale koopkrachtbeeld. Dat is natuurlijk waar. Als
de
koffieoogst tegenvalt en de koffieprijs verdubbelt komt er ook geen
lastenverlichting. Wel wordt gekeken naar de totale inflatie en de effecten
op
de koopkracht.
En hogere energieprijzen zijn op zichzelf een afspiegeling van de schaarste
op
de wereldmarkt, leiden tot energiezuiniger gedrag, tot het investeren in
alternatieven etcetera. Het is dus op langere termijn onverstandig om de
marktprijzen kunstmatig te verlagen. Aan de andere kant: we hebben
natuurlijk
wel de ecotax, waarmee we in Nederland de energieprijs kunstmatig hoog
hebben
gemaakt (juist om duurzaamheid te bevorderen), maar je kunt zeggen dat de
markt nu dat werk zelf doet.
-
Als de koffiemarkt tegenvalt heeft de staat er geen enkel voordeel aan voor
het kabinet, anders dan met de olieprijs. Het kabinet wil geen
lastenverlichting of compensatie maar wel de voordelen van de hogere
brandstofprijzen in de zak steken. Mijn mening is dat de extra opbrengsten
door de hoge prijs niet bij het kabinet thuishoren maar bij degene die nu al
lang genoeg bij de neus zijn genomen.
Het is niet alleen maar een kwestie van Zalm om niks te doen, nee, hij wordt
er zelfs beter van.
Maar nogmaals daar gaat het even niet om, hoewel heel belangrijk uiteraard,
het is een kans voor open doel voor D66, maar die laten ze vaak liggen.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat D66 steeds meer de indruk geeft dat
ze maar mogen meedoen, en dat is het dan.

Om dan nog maar even terug te komen op Afganistan. Stel dat de VVD en CDA
dadelijk accoord zouden gaan. De LPF erbij en hopla ze gaan. Dan mag je wel
roepen, wij waren tegen, maar ze gaan namens het kabinet, en dat is dan
inclusief D66. Onterecht wellicht, maar het wordt je aangewreven, of je wil
of niet.
Je hoort me niet zeggen dat D66 geen stelling betrekt maar telkens op het
verkeerde moment. je zou er eens van overtuigd moeten raken dat D66 net zo
machtig is als de 2 andere partijen van de coalitie, een van de drie ben je
toch? Ongeacht het aantal zetels. Of je krijgt weer aan je broek, van ze
durven tegen te stemmen omdat ze weten dat het toch wel doorgaat. Zeker jij
moet toch strateeg genoeg zijn omdat door te hebben.

Maar niettemin: de Kamer heeft in september de voorwaarden gesteld: als de
olieprijsraming voor 2006 hoger is dan 50 dollar, moet er compensatie komen.
En die moet er dus ook komen.
Erg onverstandig en politiek naief van het kabinet dat men daar niet zelf
toe
heeft besloten. En dus zal men worden gecorrigeerd door de Kamer.
Klopt ook weer Bert. Maar gisteren hoorde ik de fractievoorzitter weer
zeggen dat hij zonodig een meerderheid gaat zoeken in de tweedekamer en er
voor gaat zorgen dat het er toch komt. Ik moet het nog zien als het kabinet
zou zeggen nee, en het er op aan laat komen. Verhagen knijpt zijn billen dan
ook samen.
Wat ik wil zeggen is dat D66 daar eens gebruik van zou moeten maken en het
hele gelagje voor te zijn. Maak eens een keihard punt van erop of eronder.

En Bert, lees me goed, ik twijfel niet aan de intensies van jouw en je club
maar aan de wijze waarop en de momenten. De indruk welke afgegeven wordt is
niet de goede, en over 3 maandjes zijn het de mensen die moeten gaan kiezen
die toch de goede indruk moeten hebben.
De compensatie zal er wel komen, en naar Afganistan zullen we wellicht niet
gaan, maar je moet je afvragen of dat dan kan zijn door D66.
Electoraal belang? Inderdaad Bert, en niet goed dus, maar ze doen het
allemaal dus doe er dan ook maar aan mee. Tenminste als je enigzins mee wil
blijven doen straks.

Ger