PvdA wil verplichte anticonceptie

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu Dec 1 19:41:44 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Het ging om een surinaams-hindoestaanse familie. Ik ben bang dat deze
achtergrond, hun cultuur, mede beslissend is geweest. Mijn deeltijdstudente
was onlangs heel blij, dat ze haar achternaam van de Raad van State mocht
veranderen. Nu heet ze niet meer naar haar stiefvader. Dat werd haar, en
haar moeder ook niet in dank afgenomen. Een negentienjarige voltijdstudente
met dezelfde achtergrond, een hele slimme meid, vroeg me voor de
zomervakantie het hemd van het lijf over ons echtscheidingsrecht. Ze
verbleef al twee weken in een blijf van mijn lijfhuis, en bij haar was het
niet eens zozeer de echtgenoot, maar diens familiedie constante druk op haar
uitoefendeen waar ze niet meer tegen kon en waar ze bang voor was. De rol
van een vrouw is kennelijk in de klassieke Hindoestaanse traditie een andere
dan wat zij zelf willen, en dat gaat niet altijd goed. Je kan dan niet om
het strafrecht heen, maar uiteindelijk biedt dat ook niet de oplossing. En
zo is dat met het hele immigratie en integratievraagstuk.

Groet,

Tjerk