Van dik hout...

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Aug 30 18:11:12 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Henk, we zijn het op hoofdlijnen wel eens.

Vaak wel, Mark idd.

> Niet over die kinderbijslag,

Nee, dat wil nog niet erg lukken. :)

> maar dat wisten we al.... Ik haal een paar
> interessante passages uit je verhaal.

> Is me inderdaad opgevallen de laatste maanden sinds ik me door de
> 'red tape' hier in Italie moet vechten. Dat vrije verkeer van
> personen stelt maar heel weinig voor. Het enige voordeel dat EU
> burgers hebben tov immigranten van buiten de EU is dat wij geen visum
> hoeven aan te vragen en dat er voorrangsloketten zijn. Je hoeft dus
> geen 8 uur, maar slechts 2 uur in de rij te staan.

Ha kijk, dat scheelt. Kun je dus nog dezelfde dag terug naar huis met de
bus ofzo. :))

> Maar een verblijfs en werkvergunning is aan allerlei voorwaarden
> verbonden die het werkelijke vrije verkeer flink in de weg staan. Zo
> moet je al werk hebben in Italie voordat je een verblijfsvergunning
> kan krijgen. Je salaris moet hoog genoeg zijn om je gezin te kunnen
> onderhouden. Etc.

Dus niks vrij verkeer? Dus elke werkeloze hier mag zijn geliuk niet
elders gaan beproeven?

> Verder duurt alles weken zo niet maanden. Zoals het er nu naar uit
> ziet kunnen we pas eind oktober een auto kopen en registreren. Dat is
> 4 maanden nadat ik hier aankwam. Ook de expatriat
> ziektekostenverzekering uit Nederland loopt nog steeds, omdat ik nog
> steeds niet kwalificeer voor de nationale verzekering, waar ik
> uiteraard al wel twee maanden aan meebetaal.
>
> En inderdaad, als ik mijn baan kwijtraak is het oprotten, niet
> meteen, maar toch.

Lekker europees zo'n gedachte, Mark.

> Verder betaal je mee aan allerlei sociale zekerheidsregelingen in het
> land waar je werkt, maar bouw je nauwelijks rechten op (behalve als
> je jaren en jaren blijft) en verlies je per direct al je rechten in
> het land van herkomst. Ook dat is dus lekker geregeld.

Ja, je gaat er flink op vooruit. Een europeese gedachte misschien een idee?

> Heb ook voor de lol maar eens de Nederlandse procedures bekeken,
> nadat ik beweerde tegenover een Italiaanse collega dat ik me niet kan
> voorstellen dat het net zo slecht geregeld is in Nederland. Helaas,
> dezelfde obstructies bestaan in NEderland, met het enige verschil dat
> de bureaucratische procedures in NEderland vele vele vele malen
> duurder zijn. Je mag wel een paar duizendjes meenemen als je je in
> Nederland wilt vestigen als EU burger, schat ik zo in.

Ah kijk, zo komen we er wel. :)

> Dat vrije verkeer van personen binnen de EU stelt dus nog maar weinig
> voor, zelfs tussen de Schengen landen.

Heb jij nog een gelukje dat je niet ook nog een tweede paspoort hebt.....

> Net als de kinderbijslag ben je als belastingbetaler ook wat betreft
> regelingen als de bijstand en de AOW verplicht solidair met bepaalde
> groepen medeburgers. Daar had ik het over.

Dat begrijp ik maar niet de overeenkomst die je als dusdanig ziet.

> Klopt, net als de AOW dus.

Je kijkt te veel naar de ontvangde kant van de regeling(en) is mijn
indruk. Daar zijn overeenkomsten, overigens ook verschillen.

> Dat dit belachelijk is, daar zijn we het dan weer helemaal over
> eens...

Ik zeker. Hij haalt daarmee wel precies ook de reden onderuit waarvoor
de regeling oorspronkelijk ook voor was bedacht. En toont wat mij
betreft het failliet van de regeling daarmee ook aan. Het is een
(paternalistisch) instrument geworden van de politiek.

Burgers kunnen slechts nog langs bij de politiek om hen te vragen de
belastingcentjes ook daar te terecht te laten komen waarvoor de burger
deze heeft afgestaan. Opnieuw paternalistisch, want de politiek weet het
wel beter en de burger lekker niet. Puhh.

:))

Henk Elegeert