Van dik hout...

Tue Aug 30 01:28:16 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Slaap goed, Mark, en goede vader !

Ze hebben wel een punt, dat opgelegde solidariteit erg inhalig om de hoek
is.
Toch zie ik ook hier geen tegenstelling, omdat jij inderdaad solidariteit
wilt beperken tot de kinderen zelf, en wat ouders echt nodig hebben als
ouders.

Mijn vraag blijft dan ook, ouders die vanwege te hoog inkomen vrijwillig
niet of korter werken, hoge(re) inkomens dus, moet je daar de economie en
anderen mee belasten door hun extra kinderbijslag te innen van het werk van
anderen.
Klopt het niet dat elk extra inkomen zoals aftrekposten en kinderbijslag
automatisch tot korter werken van hoger opgeleiden leidt, ten nadele van de
economie en hun spin off (direct mensen inhuren "onder" hoger opgeleiden en
indirect dienstverlendend werk).

Laat onze relatief beperkte arbeidsparticipatie, stilstaande economie en
stagnerende concurrentiepositie niet zien dat dit ook ten nadele van minder
kanshebbenden leidt en hun kinderen? Juist zij ontberen steeds meer kansen
op werk, ook de schoolverlaters. de hoger opgeleiden hebben hen niet nodig,
het is voordeliger korter te werken en zelf te zorgen en te klussen dan
hoger betaald werk te doen en anderen te betalen voor diensten.

Fritz