Van dik hout...

dirkie geensloof at YAHOO.COM
Mon Aug 29 22:42:22 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Yo,

Nay hij was echt wel links en het stimuleren van kinderbezit vond hij en, per extensie, ik maar niks.
Voor wat betreft de belasting aftrek zie ik het voordeel niet van de rijkere ouders. Die zijn altijd rijker...en de al of niet beslissing van kinderen zal bij hun in ieder geval niet gemaakt worden op basis van belastingaftrek..
Ik zie op geen enkele manier waarom een overheid het hebben van kinderen, voor wat jij noemt minder draagkrachtigen, mogelijk zou moeten maken. Hoe je er ook tegenaan kijkt het is onmogelijk er een goed argument voor te vinden. Behalve het katholieke van "meer zieltjes voor de moederkerk die de blijde boodschap brengt" met een altijd zielig kijkende jesus.
Een gepasseerd station dus!
Of: "dan hebben die zielige mensen ook wat.." om zich nog meer zorg over te maken. Geen van beiden erg steekhoudend!
Wees blij, als die zogenaamd minder bedeelden/draagkrachtigen, zich (mogelijk) zouden kunnen redden zonder aan te kloppen bij de staat.
Het zou het geheel op termijn ten goede komen.
Moet je zorgen dat je medelevenden kunnen blijven existeren? Ja!
Moet je een kweekvijver creeren van (meer) minder-draagkrachtigen? Nee!
Subsidies houden een heel ambtenaren korps bezig om de rijkdom om te zetten in algemene on-rijkdom, en de subsidianten slaaf te maken van een/het systeem.
Survival of the fittest werd door de Spartanen errug letterlijk genomen, aan de andere kant het subsidieeren ervan maakt slaven van bijna allen!

Lenny,
rollin'deep

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Inderdaad Dik, voor een individu of koppel zijn kinderen inderdaad niet meer van belang voor het verzekeren van de nabije en verre toekomst. Kinderarbeid is immers verboden en de maatschappij verzekert een redelijke oude dag. Maar juist daarom ligt er ook een verantwoordelijkheid van diezelfde overheid om het krijgen van kinderen financieel mogelijk te maken, ook voor minder draagkrachtigen. Anders is Nederland niet meer zo lang overvol, en de gemiddelde leeftijd een jaar of zestig....

Grappig ook dat die oude man van je kinderbijslag maar niks vond, maar wel belastingaftrek per kind voorstond. Als enige verschil zie ik dat de tweede maatregel veel voordeliger uitpakt voor de rijkere ouders. Weet je wel zeker dat die oude van je echt links was....

Groeten,
Mark Giebels