Van dik hout...

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon Aug 29 17:45:12 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Maar Henk, jij roept telkenmale dat de ouders verantwoordelijk zijn

Klopt. Stel zelfs dat ze ook instaat gesteld worden die ook te dragen.

> en niet de maatschappij als geheel.

Dat heb je me niet horen zeggen, toch? Waarin zit dat logisch verband?
Bovendien zie ik een bredere maatschappij. Europeser, globaler, dan jij.
:) Je wilt toch niet zeggen dat de economie zich nog steeds slechts
beperkt tot de onze?

Waarom mogen kinderen elders in de wereld niet meedelen in de welvaart,
maar vooral in onderwijs? De maatschappelijke context beperkt zich toch
(eigenlijk al lang) niet meer tot ons eigen landje?

> Als de maatschappij iets
> bijdraagt via de kinderbijslag beschouw je dat zelfs als
> paternalistisch.

Ja, maar je mist hier telkens mijn punt, Mark. Eerst ontneemt de
maatschappij (overheid/afijn je kent het rijtje wel) hier de
verantwoordelijkheid, om die via een omweg weer in een andere vorm terug
te geven. De ouders kunnen er weer eens van op vacantie, de rekening van
rood naar blauw, etc .....

> Als inbreuk op de keuzevrijheid.

Ja, je maakt eerst immers onderscheid tussen hen met en of zonder
kinderen. Daarvan zeg jij: doe ze allebei maar evenveel, maar als ze
kinderen krijgen dan doen we (overheid) er daar een schepje bovenop.

De keuze voor de anderen wordt volstrekt ondergeschikt gemakt om jouw
systeem vol te kunnen blijven houden. Overigens ook op zichzelf al
overbodig, want de babyboom, de tijd van grote gezinnen is allang voorbij.

> Mijn conclusie: Jij
> beschouwt kinderen als hierarchisch onder hun ouders (een soort bezit
> dus) en niet primair als burgers in de maatschappij.

Nou ik ben blij dat het jouw conclusie is. Het zal die mijne niet
worden. Kijk, het zit 'em in dat 'en niet primair als burger'. Overigens
doe je dat ook niet, want je stort het bedrag niet op hun rekening, maar
die van de ouders/verzorgers.

> Als je dat
> tweede doet is er niets paternalistisch aan kinderbijslag, net zo min
> als dat het paternalistisch is dat langdurig werklozen een
> bijstandsuitkering krijgen.

Tuurlijk wel, Mark. Van de overheid vragen we te zorgen voor
werkgelegeheid, en liefst zo kort mogelijk in een uitkering, indien
mogelijk. Van de okale politiek mag weorden verwacht dat die zich
daarmee ook intensief en open en transparant bemoeien. Maar nu dwalen we af.

> Het is immers verstandig en sociaal om
> als maatschappij de zorgbehoevenden in de maatschappij financieel te
> ondersteunen.

Ja, het moet dus geen vangnet worden voor mislukkende bestuurders die er
niet in slagen werkgelegenheid vast te houden of binnen te halen.

> Pas als we het hier over eens zijn

Ten overstaan van de zorgbehoevenden zijn we het eens, Mark.

 > kun je inderdaad
> discussieren of dit soort regelingen ouderinkomensafhankelijk moeten
> worden ingevoerd (waar Fritz en ik over van mening verschillen).
>
> Vraagje, beschouw je ook het verbod op kinderarbeid als
> paternalistisch? Zo niet, en je bent voor zo'n verbod (wat ik maar
> even voor het gemak aanneem), dan ontneem je de entiteit gezin wel
> een potentiele inkomensbron.

Ja die ontneem je ook, maar als verstandige vooruitstrevende maatschapij
en onze kost gat voor de baat houding, noch even los van de kosten op de
langere termijn die dat werken op jonge leeftijd heeft voor de
gezondheid en de volksgezondheid, en ik vergeet er ongetwijfelt nog een
paar, is dat dan ook geen verstandige keuze. Verstandiger is om naar
school etc....

 > Daar mag dan toch ook wel iets tegenover staan.

Waarom zit zulks niet gewoon in het loon(zakje) inbegrepen?

> Kinderbijslag?

Ja, alleen als het echt nodig is. Tijdens babybooms en bij grote danwel
kroostrijke gezinnen, enzo. Niet om een uitzonderlijke situatie tot norm
te verklaren.

Maar je houdt nu toch zelf kunsmatig (paternalistisch ;) ) de noodzaak
(tot het geven ervan) in stand.

Zo ken ik je niet, toch?

Henk Elegeert