Van dik hout...

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon Aug 29 16:20:36 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> ----- Original Message ----- From: "Henk Elegeert" <HmjE at Home.nl>

> Hoe en waaraan moet je het dan uitgeven?

Wie ontvangt het? Wie beslist hier? Ik heb wel gehoord dat de kinderen
het inderdaad zelf ontvangen ook.

> En kinderlozen hebben het gekort
>
> Gekort waarop?

Hun inkomen, of hoe dan ook. In elk geval kunnen ze er niet over
beschikken.

> Daar
>
> Nee, jij maakt de denkfout om kinderen niet primair te zien als
> burgers waaruit de maatschappij bestaat.

Nou nee, ik heb echter neit de beperking om enkel de eigen kinderen als
van belang te zien. Ik gaf aan het breder te zien. Da's geen denkfout,
anders moet je me dat even duiden.

> Slechts als je ze primair
> als bezit van ouders beschouwt, net als een huis, kan ik je gelijk
> geven.

Maar dat heb ik nu juist niet, Mark. Ik beschouw ze als volledig
onderdeel uitmakende van de maatschappij en trok me zelfs van die
onnozele grenzen niets aan.

 > Maar zo redeneer ik inderdaad niet.

Dat is me dus niet (meer) duidelijk nu. Kinderen zijn en worden nooit
een bezit. Zeker niet in de zin van een eigendom.

> Zo begonnen we onze discussie ook.

Ja, ik heb moeite merk ik, je het verschil te (in) laten zien.

> Tsja, dat heb ik geprobeerd uit te leggen in deze thread.

Laat ik het anders trachten te formuleren. Waarom
is het er ooit gekomen?  Voldoet het nog steeds aan de behoeften van
destijds, of is er maatschappelijk eigenlijk nog wel behoefte aan?
En wordt die behoefte nu niet kunsmatig in stand gehouden?

Ok, een beetje retorisch, maar toch. :)

Henk Elegeert