kabinet zet in op behoud van koopkracht voor 2006

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Aug 27 05:13:37 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:
> Mijn voorstel voor het D66-congres was pas voor kinderen premie te
> betalen als uit het eigen of gezamenlijke inkomen de premies voor
> volwassenen zelf zijn betaald,

Beiden betalen dan ieder zelf de premie, goed gezien zo?

Ook voor de kinderen, want dat is een eigen keuze tenslotte. Minstens
een niet onaanzienlijk deel van de premie. Naar draagkracht ....., ok.

Of krijgen ouders een konijnnenpremie van het CDA?

En onder het mom van 'wij' (CDA) betalen de premie mogen ze (CDA) dan
ook ingrijpen als het CDA vindt dat het ergens in de opvoeding fout gaat
en verder africhten naar hun eigen evenbeeld, toch?

Waar is die eigen verantwoordelijkheid gebleven?

> de facto bij 30.000 of twee keer dat
> bedrag bij twee volwassenen per jaar. Nu betalen slimme hoogopgeleiden
> niet eens voor de tweede volwassene zelf.

Maar wacht even Fritz, Hoogervorst zei dat er nu geen verschil meer is
tussen zienfonds en particulier. En dat verschil zat 'em toch juist in
het inkomen en te betalen premies?  Of probeert die kwakzalver me weer
wat wijs te maken?

> Ik vind het prima als minder
> per uur verdienenden niet helemaal zelf hun premie betalen en dus ook
> niet voor hun kinderen.

Daar miste je mijn punt, denk ik. Kijk, we zijn er kennelijk al zo aan
gewend dat de regering op een dergelijke wijze met ons aller inkomen en
leven blijft bemoeien dat we het voortaan dus ook maar aan hen overlaten.

Maar al met al kan niemand nog verantwoord zijn eigen keuzes maken,
omdat voortdurend het (overheids)beleid een dergelijke keuze dwarsboomd.

Mij maakt het niet uit of iemand die bewust geen kinderen heeft anderen
in andere landen steunt en ondersteunt. Voor velen is dat op geen enkele
manier nog een optie omdat men hier de middelen daartoe wordt
ontnomen. Maar dus ook voor de keuze het anders invulling te kunnen
geven. Als het geen CDA-gedachte is moet die ook maar onmogelijk worden
gemaakt?

> Maar een miljonair een gratis verzekerde partner
> en kinderen betaald via de algemene belastingen??

Het gaat dus verder, Fritz. Al eens een optelsommetje gemaakt waaraan
iemand zonder kinderen uiteindelijk allemaal aan mee moet betalen? En
via welke wegen, en zonder enige vorm van eigen inspraak of zeggenschap
ook nog?

Dat vult het CDA namelijk wel in, en misbruikt daar de Staat voor.
Hoorde S. van der Tak zeggen dat professionals naar voren toe geschoven
moeten worden in het jeugd -en jongerenbeleid. Nou, daar ken ik de
uitslag wel al van. Zelf gezien hoe 'dat' werkt, namelijk. Ze krijgen
derhalve nog meer grip .... maar op volstrekt oneigenlijke gronden.
Misschien dat we daar binnenkort nog een staaltje van zullen gaan 'zien'.

> Een zegen voor het
> CDA, voor hard werkenden op of net boven minimumuurloon een gruwel...

Het kan geen zegen zijn, Fritz. Het CDA maakt zichzelf en ons maar wat
wijs.

Henk Elegeert