kabinet zet in op behoud van koopkracht voor 2006

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Aug 26 17:01:47 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ernst Debets wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Fritz/Henk,
>
> Een collega van mij heeft berekend dat je er in het nieuwe zorgstelsel
> alleen op vooruitgaat als beide partners werken, boven de ziekenfondsgrens
> zitten en minimaal 2 kinderen hebben. Weer typisch voortvloeiend uit de CDA
> gedachte: Gezin hoeksteen van de samenleving. Je wordt dus als kinderloze
> tweeverdieners weer extra gepakt, BAH!!!

Meerdink zal wel blij zijn met zijn Wijntje. :)
Heb er hier toen al voor gewaarschuwd, maar Bart wilde er niet aan. :(

Het wordt nog erger Fritz en Ernst, immers:

"
CDA: verantwoordelijkheid jeugdzorg naar gemeenten

De verantwoordelijkheid voor het jeugdbeleid moet bij de gemeenten komen
te liggen. Dat schrijft het wetenschappelijk instituut van het CDA in
een rapport dat op 25 augustus is gepresenteerd. Verder staat in het
rapport dat de GGD daarbij een spilfunctie moet krijgen. Deze dienst
heeft de deskundigheid en mogelijkheid om kinderen en jongeren in hun
levensloop te volgen. Verder zou ieder gemeentebestuur een wethouder
voor jeugd- en gezinsbeleid moeten hebben.

Volgens de opstellers, onder aanvoering van burgemeester Van der Tak van
de gemeente Westland, is het hard nodig om in het vastgelopen
jeugdbeleid enkele doorbraken te forceren. Eén van de conclusies uit het
rapport is dat er veel goedwillende hulpverleners zijn, maar dat ze
vastzitten in het systeem.

Het CDA pleit ervoor om op rijksniveau een ministerie voor gezin en
jeugd in te stellen. Ook pleit het CDA voor een herwaardering van de rol
van ouders. Instellingen moeten ouders serieuzer nemen.

Meer informatie : Het rapport is te downloaden op www.cda.nl
Bron: Trouw, 26 augustus 2005
"

Maar het jeugd -en jongeren beleid is nu juist vastgelopen door het
decentraliseren van dat beleid. Op volstrekt onnavolgbare wijze worden
jeugd en jongeren geconfronteerd met wanbeleid, en meestal juist vorm
gegeven door het CDA.

Daarbij staat niet het belang van jeugd en jongeren centraal maar de
nogal nauwe belevingswereld van de CDA'rs zelf. In elk geval zal hen (de
jeugd en jongeren) op onbehoorlijke wijze tal van gedrag worden
afgedwongen, op straffe van.

Daar zullen die kinderlozen ook weer extra gepakt worden.

Overigen ben ik het wel eens dat het jeugd -en jongerenbeleid is vast
gelopen, maar dan juist door beleidsmakers die enkel oog hebben voor hun
politieke carriere en lafhartig kiezen voor controle op en over, ipv.
jeugd en jongeren de ruimte te bieden.

Het rapport heeft dan ook niet toevallig de titel, met bij titel:
"
WI presenteert ‘De Gordiaanse jeugdknoop'
Over zorgdragen voor jeugbeleid met meer gezin en gezag.
"

Overigens heb ik nog nooit begrepen waarom de overheid zich bemoeid met
het al of niet kinderen krijgen en anderen daarvoor de rekening te
(willen) laten betalen, middels een bijbehorende partijpolitieke sturing.

Er gaat m.i. een volstrekt verkeerd signaal van uit naar het
verantwoordelijkheid dragen. Maar ja, daar hebben CDA'rs altijd al
problemen mee (gehad).

Een overheid dient neutraal te zijn. Het discrimineren (op volstrekt
oneigenlijke gronden) door een regering, not done.

Maar het CDA gebruikt er desnoods alle denkbare (en ook ondenkbare)
inzet van middelen voor. Let maar op !!

Henk Elegeert