Regelgeving neolib

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Aug 23 21:31:07 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Zo is het maar net Henk, marktwerking creeert meer regels, zeker in een
> slecht functionerende markt, wat de zorg ongetwijfeld zal worden als het
> pad van marktwerking verder wordt gevolgd. Een echt democratische
> oplossing is het invoeren van verantwoordingsplicht (in openbaarheid aan
> het parlement) voor alle ambtenaren, niet alleen de top en de minister. En
> inclusief de ZBO's uiteraard (waaronder de gehele ziekenzorgsector), waar
> zelfs de top zich tegenover niemand hoeft te verantwoorden, niet eens de
> minister.

Helemaal mee eens wat betreft het gebrek aan verantwoording. Zoals je weet
heb ik meer vertrouwen in marktwerking in de zorg dan jij. Naast alle
negatieve verwachtingen deed het me deugd van het weekend in het zaterdags
bijvoegsel in de NRC ook een positief voorbeeld te vinden.

Het gaat over Hans van Putten, voormalig directeur van een
marketing-bureau die een geestelijk gehandicapte zoon heeft en zich enorm
ergert aan de aanbodsturing in de zorg. Uiteindelijk heeft hij maar zelf
wat opgezet, de Thomas-huizen, vernoemd naar zijn zoon Thomas. Hij
omschrijft ze als particuliere woonhuizen waar zeven tot acht
verstandelijk gehandicapten wonen, die verzorgd worden door
zorgondernemers die in hetzelfde pand wonen en die zoveel mogelijk een
gezinssituatie nabootsen. Ook de huisvesting is bijzonder: "Geen Premie-A
woningen in Vinexwijken maar mooie panden als kloosters en boerderijen.
Want ik wil het gevoel hebben als ik naar mijn zoon ga: hij is
verstandelijk gehandicapt, maar hij woont verdorie wel op een mooie plek.
Die trots."

Het is natuurlijk het verhaal van de man zelf en hij is een succesvol
reclameman, maar ik vind het een hoopgevend datapunt.

Een paar citaten:

"Bovendien vinden ze het lastig als ouders en klanten zelf bepalen wat
voor zorg of hulpmiddelen ze willen hebben. In de zorg stellen ze de klant
namelijk niet centraal. Ze hebben het wel over klantgericht werken, maar
dat is holistisch geneuzel. Een loze kreet."

"Zorgmanagers houden zich niet bezig met het oplossen van problemen, maar
met het inventariseren van problemen. Het is een totaal verstarde wereld
die zijn gezonde boerenverstand niet gebruikt. Altijd gaat het om de
beheersing van het proces en niet om het effect. En al helemaal niet om de
klant. Het is altijd de organisatie die centraal staat. En die mag
absoluut niet op de kop worden gezet."

"De markt is er rijp voor, want door de verschraling bij de instellingen
groeit de vraag. Wij laten zien dat we met minder geld dan een reguliere
instelling fantastische huisvesting regelen EN permanente aandacht en zorg
aan mensen kunnen geven. Puur omdat wij commercieel zijn. Bij ons
nauwelijks overheadkosten, geen bureaucratie en ook geen loodzware top."

"Ouders zijn geinteresseerd in warmte, veiligheid en aandacht en een
antwoord op de vraag wie er zorgt voor hun verstandelijk gehandicapte kind
als ze er zelf niet meer zijn. En dat is wat een Thomashuis biedt.
Betaalbare commerciele zorg: iedereeen met een Wajong-uitkering kan er
wonen."

"Laatst was ik op een zorgconferentie waar alle bobo's present waren. Een
soort Kremlin van de zorg zat daar achter een grote tafel en er kwam geen
zinnig woord uit. Net Jiskefet."