Op de site van D66: Meer vrijheid voor de uitzendbranche. Aldus Bert Bakker

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Aug 20 18:51:29 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Een verlate reactie op Ger:

> Dan maar snel een stuk inkomen inleveren nu, de rest is dan allemaal
> vrijheid voor je. Je mag dus geheel vrijwillig een stuk minder gaan
> verdienen.

Wat is dat nu weer voor een antwoord? Natuurlijk mag dat, maar dat mocht
al. Je vroeg me of ik blij zou zijn geweest met een minimumloon in plaats
van een "normaal" loon (jouw woorden), terwijl anderen in hetzelfde
bedrijf meer verdienden. Ja dus. Dat betekent nog niet dat ik per
definitie alles wat ik verdien boven het minimumloon moet gaan weggeven.
En dat vind jij blijkbaar ook niet, want zodra ik het heb over het niet
langer algemeen verbindend verklaren van CAO's begin jij over het
communisme.

Waar ik moeite mee heb is dat ik als ik werk kan gebruiken niet zelf mag
kiezen om minder dan het CAO-loon te verdienen. Als ik voldoende
productief ben in de betreffende functie, is er geen probleem, dan zal de
werkgever ook best het CAO-loon willen betalen. En dan ga ik natuurlijk
niet zomaar met mijn prijs omlaag. Maar als hij liever vaste krachten
heeft, of mensen die al ingewerkt zijn, ben ik voor hem minder waard. In
plaats van dan wat met de prijs te zakken en tenminste nog te verdienen
wat ik nog wel waard ben (en ondertussen ingewerkt te raken), krijg ik de
baan niet en verdien ik dus niks. Daar heb ik het over.

> Aha, met inleveren heb je het alleen over anderen?

Nee, zeker niet. Ik "wil" niet minder verdienen in de zin dat ik denk
"Goh, wat zou het fijn zijn als ik eens wat minder verdiende". Maar ik ben
zeker bereid om meer belasting te betalen om ervoor te kunnen zorgen dat
we volledige werkgelegenheid creeren, onder fatsoenlijke
arbeidsomstandigheden, met fatsoenlijke werktijden en tegen een
fatsoenlijk salaris. Zelfs als dat betekent dat de nu beter verdienenden
waaronder ook ik daardoor tot het minimumloon terugzakken. Ben jij dat
ook?

> Je hebt niet echt ervaring in het bedrijfsleven he, waar mensen aan de
> lopende band staan, of in de landbouw bijvoorbeeld. Je weet niet wat hard
> werken is en dan iemand achter je te hebben die meer wil, sneller,
> sneller.

Ervaring in het bedrijfsleven heb ik wel degelijk, zowel fijne als minder
fijne. Ik heb ook de ervaring om meer te willen, sneller, sneller omdat de
kosten maar doorlopen en de inkomsten tegenvallen. Of om hard gewerkt te
hebben voor een klus en dat dan je klant failliet gaat.

> Nee hoor, niet zeuren toch over die 40 uur en het riante minimumloon.

Dat is dus niet mijn mening. Is het wel de jouwe? Zo nee, waar lullen we
dan over?

> Klopt ja, dat wil ik zeggen. Vraag het eens aan veel mensen die met vrouw
> en
> kinderen er van rond moeten komen.

Kijk eens aan: je vindt het minimumloon geen fatsoenlijk salaris! Ben je
dan met me eens dat minder dan het minimumloon, zeg 70% van het
minimumloon zoals de bijstand al helemaal onaanvaardbaar is? Of zijn
bijstandstrekkers een minderwaardig soort mensen die niet meer verdienen?
Volgens mij niet. Wat is jouw mening?

> Je hebt er duidelijk geen weet van hoe de lonen in een CAO tot stand
> komen.

Edoch! Door beperking van marktwerking en concurrentie. Niet voor 100%,
maar toch. Als het werkelijk marktconform was zou jij je geen zorgen maken
over het mogelijk afschaffen van de regel dat een uitzendkracht niet
anders mag worden betaald dan volgens de CAO voor de sector in kwestie.

> Hmmm, je bent dus allesbehalve solidair met jouw inkomen. Inleveren
> moesten
> we toch zei je om solidait te zijn voor de minima.

Dus? Wat nou dus? Als de rest van dit jaar loopt zoals de afgelopen
maanden, zal ik dit jaar vrij aardig verdienen. Dat betekent dat ik vrij
veel waarde heb toegevoegd aan onze economie en daar bovenop flink wat
belasting zal moeten betalen. Terecht, want de breedste schouders dragen
de zwaarste lasten. En wat mij betreft mag die belasting omhoog als dat
nodig is om volledige werkgelegenheid te bereiken. Ook als dat zou
betekenen dat mijn inkomen zou zakken naar het minimumloon. Niet dat ik
verwacht dat het zover zal hoeven zakken, maar het zal er vast voor
achteruit moeten. Geen probleem, da's solidariteit. Maar zijn we het met
elkaar dat mensen zoals ik die meer verdienen dan het minimumloon
bevoorrecht zijn (door God, de natuur, het lot of hoe je het wilt zien)?

> Je hebt de rest van je inkomen al ingeleverd? We hebben een hoop
> werkelozen
> en niemand hoort toch meer te verdienen?

Ik ga dat niet in mijn eentje doen en dat zou natuurlijk ook geen moer
uitmaken. Maar ik ben voor een belastingverhoging voor de niet-minima als
die nodig is om de minima aan fatsoenlijk werk te helpen. Bijvoorbeeld
door een basisinkomen of een variant daarop te financieren.