Hulp gevraagd: Dreigbrief ABN/AMRO inzake Wet Identificatie bij Dienstverlening

Sun Aug 14 22:56:33 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Vraagje aan meelezende juristen/wettenkenners (Bert, Tjerk ?)...

Mijn vader heeft zojuist een brief gehad van de ABN/AMRO (waar hij al
bijna 30 jaar een spaarrekening heeft) waarin de bank hem gelast zich
op een filiaal te melden om zich te legitimeren. De bank beroept zich
daarbij op de Wet Identificatie bij Dienstverlening (WIB),
    http://www.minfin.nl/default.asp?CMS_NOCOOKIES=YES&CMS_ITEM=9C5F6CFA5AFD4F16914FE633360CF8A0X1X50549X32
Op de bovenstaande URL wordt niets opgemerkt met betrekking tot het
ingaan met terugwerkende kracht - laat staan met pakweg 30 jaar (ster-
ker nog: het zou gaan om een verplichting voor 5 jaar naar de toekomst).
De WIB is ingesteld om dubieuze transacties tegen te gaan en de bank
maakt hier duidelijk misbruik van de wet.

Als mijn vader geen gehoor geeft aan de eis, dan wordt zijn spaarre-
kening geblokkeerd, dreigt de bank. Ik heb de brief net gelezen; de
brief is volkomen geschift en zeer onbehoorlijk. Daarenboven is er
geen enkele aanleiding om mijn vader een dergelijke brief te schrij-
ven; de zaak komt volledig uit de lucht vallen.

De ABN/AMRO stelt in de brief dat andere banken momenteel hetzelfde
doen en dat het dus geen zin heeft naar een andere bank over te
stappen. Als men de brief leest dan is het zonneklaar dat de bank de
zaak zit te flessen.

Een paar maanden geleden weigerde de bank mijn vader rente te geven
op z'n spaarrekening over alle zon- en feestdagen (dat zouden geen
kalenderdagen zijn, een bankjaar bij de ABN/AMRO zou uit 300 dagen
bestaan).

* Weet iemand wat in een zaak als deze de rechten van de burger zijn ?
* Weet iemand of er een klachten-instantie voor banken is ?
* Heeft iemand hier ook een dergelijke brief van de ABN/AMRO gehad ?

Een reactie wordt op prijs gesteld want m'n vader weet momenteel niet
wat'ie doen moet.
Zelf heb ik in elk geval niet een dergelijke brief van de Postbank
gehad...