Berlusconi maatje

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sat Aug 13 00:10:24 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs en rechtse VVD-ers,

Las tijdens mijn verblijf in Duitsland in de Sueddeutsche Zeitung van 8
augustus (p.15) een groot verhaal over de verwevenheid van de nieuwe mafia
en de rechtspopulistische regering Berlusconi. In Palermo werd een nauwe
medewerker en vriend van B veroordeeld tot 9 jaar gevang wegens
mafiacontacten. Deze vriend, Mzrcello Dell'Utri organiseerde de pr-firma
Publitalia, onderdeel van B's concern en richtte de Forza Italia partij op
die de huidige coalitie vormt. De vriend is lid van Opus Dei, jurist na een
middelbare school bij de Jezuieten. Hij organiseerde ook bekende
antiquarische boekenbeurzen.

Zijn rechtbankproces duurde 6 jaar met 256 procesdagen, het vonnis telt
1800 pagina's. Utri diende als ambassadeur tussen nieuwe mafia (bankwezen,
mensenhandel, ICTmisdaad). De Italiaanse tv's zwegen in alle talen over het
proces en het vonnis. Slechts een klein Milanees cultuurblad (Diario)
citeerde uit het vonnis.

Overigens schijnen de massamedia geen aandacht aan de Cosa Nostra (w.o. de
nieuwe mafia) te besteden maar wel aan de kleinere krabbelaars en
vete-moordenaars van de Camorra in Napels.

Wat mij nog meer bezorgd maakt is dat ik me geen verhaal herinner in de
Nederlandse pers. Wordt er echt zo bezuinigd op correspondenten?

Henk Vreekamp, Utrecht