Einde WO2

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Aug 7 21:58:12 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Glenn Mellonius wrote:
> [...]
>
> Sinds een paar jaar wordt het einde van de tweede wereldoorlog herdacht
> op 15 augustus.
> De bedoeling is dat Nederland dan vlagt (zoals op 5 mei)
> Als iemand met roots in het voormalige Ned. Indie zou dit mij moeten
> aanspreken.
> Mijn vader heeft in kampen van de Japanners gezeten.
> Toch heb ik de vlag nooit uitgestoken op die dag.
> Ik vind het eigenlijk te bizar voor woorden dat er gevlagd wordt omdat
> er atoombommen zijn gegooid ten koste van duizenden levens en nog erger
> ten koste van erg veel ellende voor hen die het overleefden.

Het is ook niet zoals je het stelt. Immers, het gaat om het eind aan die
tweede wereldoorlog(en) en niet om de wijze waarop dat gerealiseerd werd.

Ook Duitsland had destijds omsingeld en geisoleerd kunnen worden, maar
zou dat een humane oplossing zijn geweest?

> Men zegt: "Dat heeft duizenden levens van de geallieerden gespaard".

Dat lijkt ook zo te zijn. Immers, de Japanners waren op geen enkel
manier van plan zich over te geven. Een lange bloedige strijdt lag in
het verschiet met duizenden, tienduizenden doden direct al op de
slagvelden. De voorzieningen voor burgers zou ernstig komen te lijden
onder schaarsers worden van de middellen.

Op de kampen waren voorspelbaar de eerste slachtoffers (dat naast het
gebruikelijke) gevallen vanwege te korten in voedsel en andere
voorzieningen.

> Ik hoor ook andere geluiden, namelijk dat het helemaal niet nodig was,
> dat Japan toch al min of meer verloren had en echt niets meer kon
> uithalen.

De oorlog is meer dan een macht die wel of niet iets uit kon halen. De
Russen stonden op punt om op hun beurt Japan binnen te trekken.

> Dat die bommen meer een waarschuwing waren richting Rusland.

Het voorkwam (wel) hun bemoeienis, inzake Japan.

Henk Elegeert