De nieuwe zorgpremie

Kees van Loon k.vanloon at WANADOO.NL
Fri Aug 5 11:51:39 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik ben blij dat het uiteindelijk die richting opgaat

Groeten Kees van Loon

Message date : 05-08-2005 11:46
>From : "Bert Bakker"
To : k.vanloon at wanadoo.nl, "Bert Bakker" , k.vanloon at wanadoo.nl, "Bert Bakker" , "Fritz van Rikxoort" , "Ger" , "Dr. Marc-Alexander Fluks" , D66 at NIC.SURFNET.NL
Copy to :
Subject : Re: Re: Re: De nieuwe zorgpremie
REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

In wezen gaat het die kant op, Kees.
Eerst worden alle inkomensafhankelijke toeslagen geintegreerd - waarmee alle
onlogische sprongen in de inkomensverdeling worden voorkomen. Hoewel
vervolgens wel de vraag is in hoeverre de belastingheffing individueel is
(waar wij voor zijn), dan wel op gezin gebaseerd (beetje bizar om bijvoorbeeld
de huursubsidie te individualiseren).

De logische volgende stop zou zijn om dat te integreren met de
belastingheffing zelf. Dat kan echter alleen wanneer het ontbreken van een
(voldoende) inkomen ook kan leiden tot negatieve belastingheffing. Dat is voor
velen (waaronder met name ook de VVD) nog een stap te ver.
Ook het CDA wil het niet.
PvdA en D66 (en ook Groenlinks en SP) wel.
Vroeger of later gaat het daar wel van komen - wat mij betreft vroeger. Maar
je kunt niet alles tegelijk.