Hervormingssecten & homo's in D66

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Aug 2 13:31:09 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Overigens liepen D66-hotemetoten voorop om Lousewies monddood te maken
> over het opheffen van de voorkeursbehandeling van geloofsgehandicapten,

Eens Fritz, maar aan de andere kant. Je laat je als
VOLKSVERTEGENWOORDIGER natuurlijk niet zomaar monddood maken. Zeker niet
als het blazoen geschal tettert, "DUALISME !, OPENHEID !, BESTUURLIJKE
VERNIEUWING !", toch?  En och och wat voor 'goeds' werd ons allen vooraf
wel niet toegezegd.

Het is inderdaad onbegrijpelijk hoe in dat maatschappelijke debat, wat
toen echt gaande was, door het kabinet en de politiek is ingegrepen.
Monddood is gemaakt, terwille van het eigen ongemak.

Ik zie (het wordt saai idd) opnieuw hoe coalitievorming en de kennelijk
daarin gemaakte afspraken het land (en de democratie zelf) lam leggen.
Dan heb je ook geen torentjesoverleg meer nodig, inderdaad. Het is
vooraf al piekfijn geregeld.

(Ik heb het nog niet over het lafhartig verschijnsel waarin de politieke
tak van de coalitie zelf gaat 'regeren' en de dubbelepet op krijgt.
Hoezo, onze kerntaak is de regering controleren?)

Maar in een werkelijk duaal systeem, was het debat zelf aangegaan ipv.
monddood gemaakt. Waren de standpunten, ideeen en gedachten
uitgewisseld, en hadden de eventuele gaten in de huidige wet -en
regelgeving aan het licht kunnen komen.  Of wenstte men dat nu juist te
voorkomen?

Het uitwisselen van gedachten had JUIST een verhelderende werking kunnen
hebben op de spanningen die toen ook rezen. Maar men was te bang om te
kunnen worden beledigd, ook al is daarvoor (een werkelijke belediging)
geen enkel (onomstotelijk) bewijs leverbaar. Lafhartig optreden van de
democratie, vorm gegeven door dit kabinet ASO.

> en een nieuwe D66-minister die toen nog partijvoorzitter was, was het
> met die oud-partijleiders eens...

? Wie bedoel je?

Henk Elegeert