(herzien) Re: Re: Wouter Bos / Ongelijkheid vaker accepteren

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Fri Apr 29 13:32:44 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Onderstaand bericht stuurde ik zojuist. Maar mijn conclusie
'hoofdlijnafspraken zijn juist voor financieel-economische zaken vrees ik
redelijk onvermijdelijk' had natuurlijk onderaan de alinea moeten staan.
Hieronder de juiste volgorde:

Ik ben voor een zo gering mogelijke binding via regeerakkoorden.

Maar hoe zorgen we dan voor enige samenhang in het beleid? Het is geen enkel
probleem om een kamermeerderheid op rechts te maken voor lagere belastingen.
En ook niet om een kamermeerderheid op links te vormen voor meer uitgaven aan
om het even welk goed doel. Maar dat loopt natuurlijk ergens mis. Is het
gevolg dan niet dat de partij in het midden (het CDA) in wezen bepaalt wat er
gebeurt? Omdat het zowel links als rechts in een
gijzeling kan houden van wisselende meerderheden? Hoofdlijnafspraken zijn
daarom juist voor financieel-economische zaken vrees ik redelijk
onvermijdelijk.

Op zich overigens interessant dat Wouter Bos steeds meer een D66'er wordt.
Zijn partij loopt voorlopig nog niet achter hem aan, noch in de praktijk van
de politiek, noch in de achterban. Dat merken we alleen niet echt zolang hij
zo hoog in de peilingen staat, maar vroeger of later komt er hom of kuit.

Merkwaardig overigens hoe hij tegen paars aankijkt. De PvdA die werd
geassocieerd met compromis-op-compromis, terwijl volgens mij de werkelijkheid
was dat de PvdA helemaal niet meer in staat was om compromissen te sluiten