Voorstanders EU-Grondwet zetten ultieme wapen in: na verwerping wordt Grondwet toch ingevoerd

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Apr 29 12:21:54 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Overigens mis ik nog steeds de uitleg en zieinswijze van voorstanders,
> hoe de grondwet als ie aangenomen wordt openstaat voor wijzigingen en
> verbeteringen later. Ik heb de indruk dat veel mensen ook zullen
> tegenstemmen omdat er geen enkel perspectief is na aanname van de
> grondwet voor wijzigingen of gewenste verbeteringen later. Dan leg je je
> liever niet voor lange tijd vast.

Precies Fritz, men legt pas iets vast in een grondwet dat
(aantoonbaar) in de grond ook deugdelijk is. Dat ook breed
gedragen wordt en waarover ook consensus bestaat. Tot die
tijd zoek je naar wegen die daartoe kunnen leiden.

Men legt zich nu vast op een niet functionerende democratie.
Dat wordt zelfs een vaststaand gegeven en dat (bij
aantoonbaar disfunctioneren zelfs) op korte termijn niet zal
kunnen worden aangepast.

Henk Elegeert