Trouw poll: EU-Grondwet

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Apr 28 18:19:38 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Inderdaad Henk,
>
> In grote lijnen is wat voorligt toch een interne aanpassing van
> politiek-bureaucratische besluitvormingsprocedures, wel degelijk met
> kleine verbeteringetjes waar nadelen van afstaan van autonomie tegenover
> staan.

Precies Fritz, maar om het dan een grondwet te gaan noemen,
terwijl de uitwerking ervan nog niets eens vaststaat is
ronduit voorbarig. Een goed doordachte en stapsgewijze en
goed te volgen procedure zou hier moeten prevaleren.

> Op veel punten gaat het om compromissen tussen uitersten, een
> federale superstaat versus een samenwerkingsverband tussen autonome
> staten.

Dat veranderd niet, Fritz en zou zelfs niet moeten
veranderen. Het zoeken naar compromissen, dat kenmerkt nu
eenmaal het samenwerkingsverband/de federale superstaat.

Het gaat immers om het besluitvormingsproces, de partners en
de verschillende standpunten.

> [...]
> niet van tweeén één maar hinken op onverenigbare systemen, met alle
> onvoorspelbare gevolgen en toekomstige toepassingen en aanpassingen
> vandien.
>
> Op zich is het niet erg geen fundamentele keuzen te maken, maar na de
> deels halfslachtige invoering van de euro en de strijd achteraf die door
> Frankrijk en Duitsland werd gewonnen over de principes van één
> muntgebied kan van burgers niet opnieuw verwacht worden dat ze zoals D66
> terecht graag wil met vertrouwen op de toekomst de voordelen omarmen
> zonder zich grote zorgen te maken over de nadelen.

Zonder vertrouwen in de zaak is er geen toekomst.

> De euro is ook op
> zich prima, maar we hadden wellicht beter even gewacht tot hardere
> afspraken gemaakt konden worden over het gemeenschappelijke beheer van
> zo'n muntgebied inclusief inflatie e.d. door ieders begrotingsbeleid. Zo
> bezien kunnen we ook beter met deze grondwet wachten tot meer dan
> tegenstrijdige compromissen mogelijk zijn.

Lijkt ook mij een uitstekend idee.

> Ik vraag me af hoe lang Europa zo door kan gaan met integratie van de
> Europese landen, op deze manier van voldongen feiten creëren en maar
> zien hoe achteraf blijkt uit de machtsverhoudingen wat we nu eigenlijk
> precies verkregen hebben.

Onze democratie neemt wel erg vreemde vormen aan.

Henk Elegeert