Trouw poll: EU-Grondwet

Thu Apr 28 08:24:56 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Inderdaad Henk,

In grote lijnen is wat voorligt toch een interne aanpassing van
politiek-bureaucratische besluitvormingsprocedures, wel degelijk met kleine
verbeteringetjes waar nadelen van afstaan van autonomie tegenover staan. Op
veel punten gaat het om compromissen tussen uitersten, een federale
superstaat versus een samenwerkingsverband tussen autonome staten. Net als
bij de invoering van de Euro (één munt maar losse nationale
begrotingsruimten die de inflatie en rentevoet bepalen) is het niet van
tweeén één maar hinken op onverenigbare systemen, met alle onvoorspelbare
gevolgen en toekomstige toepassingen en aanpassingen vandien.

Op zich is het niet erg geen fundamentele keuzen te maken, maar na de deels
halfslachtige invoering van de euro en de strijd achteraf die door Frankrijk
en Duitsland werd gewonnen over de principes van één muntgebied kan van
burgers niet opnieuw verwacht worden dat ze zoals D66 terecht graag wil met
vertrouwen op de toekomst de voordelen omarmen zonder zich grote zorgen te
maken over de nadelen. De euro is ook op zich prima, maar we hadden wellicht
beter even gewacht tot hardere afspraken gemaakt konden worden over het
gemeenschappelijke beheer van zo'n muntgebied inclusief inflatie e.d. door
ieders begrotingsbeleid. Zo bezien kunnen we ook beter met deze grondwet
wachten tot meer dan tegenstrijdige compromissen mogelijk zijn.

Ik vraag me af hoe lang Europa zo door kan gaan met integratie van de
Europese landen, op deze manier van voldongen feiten creëren en maar zien
hoe achteraf blijkt uit de machtsverhoudingen wat we nu eigenlijk precies
verkregen hebben.

Fritz