Pechtold <> Donner

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Apr 27 19:37:30 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> De proef met gratis verstrekking van hard drugs is inderdaad een aantal jaren
> geleden gedaan, door Paars 2 (Els Borst). En met succes. Vandaar dat de proef
> nu is uitgebreid, en in wezen geen proef meer is. In veel meer gemeenten, voor
> veel meer gevallen. Donner was fel tegen, en bovendien koste het meer geld,
> maar we hebben het vorig jaar december afgedwongen met hulp van VVD en PvdA.
>
> Overigens wordt Europa hier inderdaad misbruikt als argument. Al is de
> drugsproblematiek natuurlijk wel bij uitstek internationaal, de Nederlandse
> [...]

Ik heb wat van het debat gezien vanmiddag, en het viel me tegen hoe
ondoordacht er gediscussieerd wordt. Pechtold deed het overigens niet
slecht.

Noch de problemen, noch de mogelijke oplossingen, noch de wettelijke
mogelijkheden van Nederland qua internationale verdragen werden helder
onder woorden gebracht.

De eindconclusie is helaas dat we geen goede oplossingen hebben, en dat
zelfs verwarring bestond over de te behandelen problemen. Doormodderen dus.

Donner concentreerde zich vooral op het tegengaan van het drugstoerisme,
terwijl het eigenlijke focus van het debat (volgens mij) moest liggen
bij het tegengaan van overlast, verloedering en criminaliteit.

Maar ik ben het wel met Donner eens dat uitbreiding van het gedoogbeleid
met strakke regulering vooral het effect heeft dat nog minder van de
problematiek zich 'bovengronds' afspeelt en nog meer 'ondergronds' gaat.

Het illegale circuit moet simpelweg minder aantrekkelijk zijn dan het
(min of meer) legale wil dat laatste enige oplossing bieden voor de
softdrugs problematiek.

Het succes van het Nederlandse model is namelijk gebaseerd op het zoveel
mogelijk bovengronds krijgen van de problemen, zodat ze vatbaar zijn
voor beleid dat er op gericht is zo weinig mogelijk mensen te
criminaliseren en ze zoveel mogelijk uit de problemen te helpen.

Vooral de veel grotere productie dan dat er door lokaal gebruik gedekt
wordt baart me zorg. En het feit dat er toch ook nu al zoveel illegale
coffeshops en straathandel zijn.

Het niet erg aantrekkelijke maar te tolereren alcohol en tabak model
(strakke integrale regulering en ontmoediging door zeer hoge accijnzen)
zou toegepast kunnen worden op de softdrugs, maar ten eerste kan dat
niet zonder de EU (zeer lange termijn), en ten tweede is de vraag of dit
genotmiddel zich op dezelfde manier onder controle (dwz bovengronds)
laat brengen als de andere.

Blijft over het zoeken naar inventieve methoden voor 'damage control' en
terugdringen van de omvang van het 'ondergrondse' illegale circuit dat
gepaard gaat met (georganiseerde) misdaad en overlast.

Kleine, simpele, effectieve ideeen, daar gaat het om. Dat is de lijn van
Pechtold.

Bart Meerdink