Trouw poll: EU-Grondwet

Wed Apr 27 18:59:12 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Prima naar de D66-site te verwijzen,

Maar die is eerlijk genoeg om niet alleen maar argumenten voor en voordelen
te noemen.
Ook al worden van een aantal nadelen ook de keerzijde genoemd, ik mis ten
dele de overtuiging dat het afzien van ons veto-recht (onze autonomie) per
saldo goed zal uitwerken (geven en nemen naar gelang de stemmingen
uitvallen). Lastig, maar de verwachting hoe besluiten zullen gaan uitvallen
na de wijzigingen in de procedures bepaalt toch of je voor en tegen bent.
Ook de inschatting of de stapjes vooruit beter geaccepteerd kunnen worden
dan niet, om daarna een beter resultaat te kunnen bereiken is een lastige.
Dat geldt bij alle onderhandelingen. Ik geloof niet zo in de druk take it or
leave it... dit of niets.
Kortom, ik denk dat het belangrijk is dat D66 aannemelijk maakt dat
verbeteringen t.z.t. net zo mogelijk blijven als wanneer dit voorstel nu
wordt afgeschotenen, en niet juist door het aanvaarden van dit voorstel
verder weg komen te liggen.

Fritz van Rikxoort