d'66 tegen

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed Apr 27 15:30:50 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Sorry hoor, maar al je wilt dat het beleid van deze coalitie het beleid
> van D66 is dan kun je wachten totdat D66 de meerderheid heeft. Het is
> een colalitie-beleid, dus niet dat van alleen D66, alleen CDA, of alleen
> VVD.
>
> Symbool-politiek alleen voor de buhne daar zit ik niet op te wachten.

Helemaal mee eens, maar het communicatieprobleem waar Albert het over
heeft, is natuurlijk wel reeel.

> Je kunt wel roepen dat allerlei zielige mensen geholpen moeten worden en
> je laten voorstaan op je sociale gevoel, maar het is wel spelen met geld
> van anderen, en anderen opzadelen met de integratie-problemen.

Exact, en dat is de boodschap die ik D66 graag zou willen zien uitdragen.
En dan natuurlijk ook heel duidelijk het verschil aangeven met een puur
repressief beleid.

> [...]
>
> Toetsen per geval, met een substantieel aantal mensen wat mag blijven is
> volgens mij niet ver van wat een meerderheid van de bevolking wil.
>
> Een generaal pardon voor mensen die procedure op procedure gestapeld
> hebben werkt volgens mij nog steeds contraproductief. De nuance dat we
> nu een nieuwe wet hebben komt niet over bij de mensen in arme landen die
> uit economische overwegingen naar het westen willen komen.
>
> En elke economische vluchteling die hierheen komt vertaalt zich in nieuw
> leed, nieuwe schrijnende gevallen, en hoge kosten voor betrokkenen en

Tja en dat is denk ik het allergrootste probleem waar we in Nederland op
dit moment mee zitten. De uiteindelijke oorzaak van veel maatschappelijke
problemen is de grote ongelijkheid in de wereld. Binnen en buiten de EU.
De lonen waarvoor Polen hier willen werken zijn daarvan een teken. Onlangs
las ik dat het BNP van de Benelux groter is dan dat van de gehele
arabische wereld en dat heeft natuurlijk ook alles te maken met de
spanningen tussen moslims en "westerlingen".

Omdat en zolang de lonen en het welvaartspeil hier hoog zijn, hebben we
een enorme aanzuigende werking op arbeidsmigranten. Legaal en illegaal.
Van binnen en buiten de EU. Tegelijkertijd trekt de maakindustrie hier
steeds meer weg en zien we zelfs oneconomische verdringing van
werkgelegenheid door immigranten. Met alle sociale spanningen van dien.

Dit is naar mijn mening vreemd genoeg zowel onze grootste kans als onze
grootste bedreiging. Een kans, omdat handel en (gestuurde) migratie op
middellange termijn tot zowel meer welvaart als meer gelijkheid en dus tot
minder spanningen leiden. Een bedreiging, omdat er in de overgangsperiode
voor een minderheid van de bevolking nadelige effecten zijn en de
verandering voor iedereen ook onzekerheid met zich meebrengt.

Als we ons nou eens zouden richten op het wegnemen van de nadelige
effecten (en dat kost uiteraard een hoop geld) i.p.v. het krampachtig
vasthouden aan het verleden d.m.v. repressie, zouden we naar mijn mening
de koe bij de horens vatten.

Dat de ongelijkheid uiteindelijk vanzelf zal verdwijnen, daarvan ben ik
overtuigd. Ik las onlangs een persbericht van de OESO of zo'n club dat
over 50 jaar de grootste ongelijkheid in de wereld zou zijn verdwenen, met
Afrika als hopeloze uitzondering. En dat China aan het eind van deze eeuw
tot de hoogst ontwikkelde landen zal behoren. Maar ja, honderd jaar is wel
erg lang. In the long run, we'll all be dead, zoals Keynes gezegd schijnt
te hebben. Laten we nou toch onze best doen om die grotere gelijkheid zo
snel mogelijk naar voren te halen.