SPD zoekt toenadering met anti-kapitalistisch front

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Apr 26 14:17:00 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> "Franz Müntefering, SPD chairman and Schröder loyalist,
> warned in a speech this month that "profit-maximising
> strategies inspired by international competition" posed "a
> danger to our democracy".
>
> "Other SPD figures have followed Mr Müntefering in attacking
> businesses that have cut jobs, with Deutsche Bank subject to
> particular criticism after Josef Ackermann, its chief
> executive, announced in February that the bank was cutting
> 6,400 jobs, including about 2,000 in Germany, despite
> generating €2.5bn ($3.3bn, £1.7bn) net profits."

Ik vind dit een verontrustend bericht, dat ook past binnen de golf van
protectionistische en dirigistische geluiden uit Frankrijk. Bedrijven
horen het maximaliseren van winst na te streven, het is een overheidstaak
om randvoorwaarden te stellen en sociale zekerheid te bieden.

Het is zeker waar dat er een tegenwicht moet zijn tegen grote bedrijven.
Zeker als ze zo groot worden dat hun omzet groter is dan de begroting van
een kleine staat. Aan de andere kant is het heel goed als we grens-
overschrijdende fusies krijgen en onze economieen in Europa verder
integreren. En dat gaat altijd gepaard met aanvankelijk verlies van banen.
Vergeet overigens ook niet dat winst-maximaliserende bedrijven nu proberen
de consument op te lichten door nieuwe (tijdelijke) beperkingen op te
werpen tegen de import van Chinese kleding. Jij en ik betalen nu dus mee
aan het wanbeleid van Chirac en het tijdelijk overeind houden van ten dode
opgeschreven delen van de industrie.