Vanavond in Zembla

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sat Apr 23 08:00:20 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Als werk er niet is, zie ik in principe niet in waarom je als (voormalig)
> arbeidsongeschikte zou moeten worden voorgetrokken boven andere werklozen.
> Iets anders is natuurlijk dat als je premie hebt betaald voor een bepaalde
> verzekering, niet opeens de voorwaarden gewijzigd kunnen worden. Daar
> hadden we laatst al een discussie over.

Er wordt ook niemand voorgetrokken, integendeel.

> Ik vind dat het bij pensioen of arbeidsongeschiktheidsverzekering heel wat
> anders is dan bij de WW. De schadevergoeding van de WW is namelijk van
> meet af aan begrensd in tijd geweest en de premie is daarop afgesteld. Al
> zijn er met de hoogte van de premie natuurlijk de nodige dubieuze
> spelletjes gespeeld. En dat was met de WAO-premie vast ook zo.

Klopt, zie de grote pot met geld voor de WAO en WW die al sinds 1999 met
bakken overloopt.

> De WAO was - als ik het tenminste goed heb begrepen - bedoeld als een
> verzekering die de schade tot aan je pensioen zou verzekeren. De premie
> die je voor een jaar betaalt, is gerelateerd aan schade tgv van wat er in
> dat jaar gebeurt. En die schade strekt zich uit tot je pensioen. Toch?

Dan kan, tenzij je echt beter zou worden.

> Maar dan is er toch ook wel iets dat je kunt doen? Althans in theorie? Ik
> kan me voorstellen dat het onrechtvaardig voelt om goedgekeurd te worden
> voor een functie als vogelteller op Texel. Maar aan de andere kant: hoe
> zit het dan met mensen die de pech hebben dat er in hun vak geen werk te
> krijgen is? Hebben die minder recht op geld dan iemand die de pech heeft
> dat hij zijn oorspronkelijke werk om medische redenen niet meer kan doen?
> Ik vind dat moeilijk te rechtvaardigen.

Moet je ook niet doen. Het gaat er om dat mensen, zieke mensen, wordt
vertelt dat ze niets mankeren en maar aan de slag moeten.
En daar had je nu net die verplichte WAO-verzekering voor. En een verplichte
verzekering voor de WW.
Je kan ook tegen mensen zeggen die een bijstandsuitkering aanvragen dat er
een kans bestaat dat ze de staatsloterij winnen en op die grond de uitkering
wiegeren.

> [...]
>
> Voor gepensioneerden en mensen die arbeidsongeschikt zijn, moet natuurlijk
> een andere oplossing worden gevonden. Wat mij betreft een uitkering ter
> hoogte van het minimumloon. Ik heb er niks tegen als men zich vrijwillig
> (eventueel collectief) bijverzekert. Met een verplichte bijverzekering zou
> ik meer moeite hebben, iets minder als het per inkomensklasse gebeurt. Het
> lijkt me bijvoorbeeld niet terecht als een vuilnisman verplicht meebetaalt
> aan een WAO-uitkering duidelijk boven het minimumloon voor iemand uit het
> hoger onderwijs. Hoe werkt dat nu eigenlijk?

De WAO-uitkering is zodra de vervolguitkering er is niet zo hoog hoor, 70%
van het minimumloon plus een leeftijdsafhankelijke toeslag.

> Dat klinkt fout. Anderzijds kan het natuurlijk ook niet zo zijn dat iemand
> precies gecoached kan worden hoe hij de keuringsarts moet misleiden.

Een goed arts kan je daarin niet misleiden. Die zou zich moeten beperken tot
de medische inschatting.
Ik ken mensen die als uitzendkracht werkten. Ze werden ziek en komen dan
gelijk bij het UWV terecht voor de ziektewet. Die mensen werden een jaar
lang in de ziektewet gehouden door de verzekeringarts omdat die terecht van
mening was dat ze niet konden werken. Na 52 weken (nu 104) zou dat WAO
moeten worden en zegt dezelfde arts ineens dat ze gewoon kunnen gaan werken.
Niet omdat ze beter zijn maar omdat er andere regeltjes gelden.
Dus vraag je maar eens wie er nu wie misleidt.

> Tja, da's weer hetzelfde argument. Ik weet niet goed wat ik hiervan moet
> denken. Als we doen wat jij wilt, trekken we dan niet mensen voor boven
> andere werklozen?

> Tja, als dat zo is, vind ik dat erg fout.

> Dat vind ik wel terecht, tenzij je je vrijwillig hebt bijverzekerd.

Bijverzekerd waarvoor?
De verzekering voor het WAO-gat bijvoorbeeld keert uit naargelang je
afkeuringspercentage. En dat wordt vastgesteld door het UWV. Heeft dus niets
te maken met bijverzekeren.

> Dat leidt natuurlijk tot belangenverstrengeling. Het belang van de arts
> wordt meer gelijkgetrokken met die van de premiebetaler ten nadele van de
> arbeidsongeschikte. Maar let wel: als je het niet doet ook, maar dan de
> andere kant op. Want dan is het persoonlijke belang van de keuringsarts om
> zo min mogelijk ruzie te hebben en mensen maar af te keuren. Zo ging het
> dus vroeger.

Niet waar dus, het enige wat hij obejctief zou moeten kunnen doen is de
medische situatie van iemand vaststellen. Het is dan vervolgens de
arbeidsdeskundige die het percentage vaststelt, tenzij iemand helemaal niet
meer kan.
Heel vroeger ging dat misschien zo, maar sinds de wijzigingen in 1992, door
Kok, is dat allang niet meer zo.
Er is eenWet Poortwachter aangenomen die uitstekend werkte en de instroom in
de WAO drastisch beperkte. Die mocht echter van dit kabinet zijn werk niet
doen, het ging ze te langzaam. Het resultaat hebben we dus op de TV kunnen
zien, mensen moeten massaal, ziek of niet, eruit worden geflikkert.

> Het is dus wat mij betreft de vraag of nu de juiste balans wordt gevonden.
> Enige druk lijkt me legitiem. Of die balans nu juist wordt gevonden, durf
> ik niet te beoordelen omdat ik de feiten niet goed genoeg ken.

> Maar nog wel hoger dan het minimumloon wsch?

Dat ligt aan de leeftijd. Ben je erg jong dan is dat niet meer.

> Ik ken de feiten nog steeds niet goed genoeg om te kunnen oordelen. Ook
> niet of aangekaarte misstanden incidenten zijn of structureel. Maar ik heb
> er wel een slecht gevoel bij.

Geen incidenten hoor, het geldt voor iedereen. Vraag maar eens na bij
arbeidsjuristen van bureau's of vakbonden die mensen begeleiden daarin.
Er zit een groot klasseverschil. Dat komt dus doordat je
arbeidsongeschiktheidpercentage afhankelijk is van hetgeen je verdiende en
je nog zou kunnen verdienen.
Als je 1000 Euro verdiende en je kan met je beperkingen nog 900 Euro
verdienen ben je volledig arbeidsgeschikt. Want dat is 80% of meer.
Als je 3000 Euro verdiende en je kan met hetzelfde baantje als hierboven ook
900 Euro verdienen ben je dus wel arbeidsongeschikt. omdat je nog 33% van je
oorspronkelijke loon kan  verdienen. Je arbeidsongeschiktheidpercentage is
dan dus 67%. Dat met exact dezelfde beperkingen en handicap.

> Maar: ik vind het aanpassen van de voorwaarden voor nieuwe gevallen nog
> heel wat anders dan aanpassen van de voorwaarden van oude gevallen. Als we
> in het verleden te royaal zijn geweest, moeten we dat aanpassen. En dan
> natuurlijk ook de premies.

Tja, maar het spaarpotje van de WW en WAO kan door Zalm worden meegerekent
om aan de EMU-norm te voldoen en dat is maar wat gemakkelijk.
En voor de nieuwe gevallen hadden we wet Poortwachter. Zalm heeft er dus
alle belang bij om de premies hoog te houden en de uitgaven uit die pot zo
laag mogelijk. De premies hadden al vanaf 1999 drastisch omlaag gekunnen
maar blijkbaar is het bevorderen van de werkgelegenheid minder belangrijk
dan de EMU-norm.

> Dat is me niet ontgaan hoor.

> Dat is inderdaad waar, maar dat is niet blijvend. Het is inderdaad even
> wennen, maar als er verder geen andere obstakels zijn, kan iemand prima
> gereintegreerd worden. Ik ken daar een voorbeeld van.

Die voorbeelden ken ik ook maar is helaas maar voor weinigen weggelegd, daar
hoort een hele grote factor geluk bij.En als het mogelijk is moeten we dat
zeker bevorderen. Maar dan wel door mensen aan (aangepast) werk te helpen en
niet door ze maar klakkeloos uit de WAO de donderen zonder verder enige
hulp. En dan ook nog roepen dat we ze zo meer kansen geven.
En natuurlijk mogen we de mensen die we echte kansen bieden maar die dat
weigeren een sanctie opleggen. Nu gebeurt het precies andersom, eerst de
sanctie door de uitkering af te nemen en dat definieren als het bieden van
kansen.

Ger