ASO schaft huidige AOW af

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Thu Apr 21 15:36:39 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ok Mark. We geven ze een rechtmatige uitkering, in
> alle redelijkheid onafhankelijk van 10 uur werk of zo,
> en noemen het basisinkomen....
> Daar kan ik me wel in vinden.
>
> Niet te lang geleden was er een rapport waaruit bleek
> hoeveel geld er gestoken was (en werd) in de
> geprivatiseerde arbeidsbureau's. Ik dacht dat iedere
> werkzoekende die aan een baan geholpen was zo ongeveer
> 2 ton kostte, en dan nog was 60% daarvan een overheids
> of semi-overheids baan.

Wat een gekkigheid, ik wist niet dat het zo erg was. Een soort
werkverschaffingsproject voor de semi-amtenaren van de vroegere
arbeidsbureau's dus. Maatschappelijk schadelijke bezigheidstherapie voor
boventallige ambtenaren.

> Als er geen werk is dan is er geen werk. Vroeger werd
> het opgevangen door werkverschaffing daarom hebben we
> nu Flevoland.

Interessant, ik kende de term wel maar wist niet precies wat het was. Was
voor mijn tijd. Op wikipedia vond ik het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Werkverschaffing

Als ik het goed begrijp is het begrip workfare net zoiets, maar dan met
kantoorfuncties. Iets waar ik dus niet erg enthousiast over ben.

>Tegenwoordig kan dat ook niet machines
> doen het beter en vlugger. Er zouden best wel door de
> overheid goedkope 'werkverschaffings-woningen door
> werkzoekenden gebouwd' kunnen worden. Pre-fab BokLok
> types bijvoorbeeld om de 'schilders' e.d. aan het werk
> te houden. Los je eindelijk de dure woningnood op..En
> je laat die Polen lekker vrij en blij op het
> tomaten(kunst)land los.
> Win/Win.

Inderdaad, maar laten we dan de markt laten bepalen *wat* de mensen doen,
iets waar echt vraag naar is dus. Geen ambtelijke regelneven die extra,
net niet handige, woonwijken in Almere gaan plannen. Maak arbeid
goedkoper, dan komt er vanzelf werk. Net met bananen op de markt. De
laatste zijn altijd goedkoop zodat de boel niet mee naar huis hoeft.
Clearing markets. En het zijn echte banen, waar geen maatschappelijk
stigma aan kleeft.

En schaf de sociale huursector af, breng de woningcorporaties naar de
beurs, geef de huren vrij etc. Dan wordt de vrije sector goedkoper, dat
romen we af met belasting, en de sociale sector duurder, wat we 100%
compenseren met een woontoelage voor de lagere inkomens. Qua koopkracht
verandert er niks, maar de doorstroming komt acuut op gang en er worden
opeens wel vanzelf nieuwe woningen bijgebouwd. En ook nog eens van het
type waarnaar echt vraag is. Als gemeentes niet meewerken, stellen we een
maximale termijn. Daarna veilen we maatschappelijk aanvaardbare overrules
van bestemmingsplannen aan de hoogste bieder. Hoeven we een inhaalslag met
het bouwen van nieuwe woningen niet meer over de rijksbegroting te
financieren en krijgen we geen gedonder met Brussel. En dan zijn die
goedkope Polen inderdaad opeens wel HEEL handig. Kunnen we trouwens het
ministerie van Volkshuisvesting ook grotendeels opheffen. Ik las laatst in
de krant dat er volgend jaar een groot tekort aan academici dreigt omdat
er een hoop met pensioen gaan. Dat treft! Kunnen ze meteen weer aan de
slag.

> Dat zet meer zoden aan de dijk dan nog meer
> parkeerwachten of controleurs aan te stellen om de
> controleurs te controleren, if you get my drift!

Precies, dat soort namaakbanen moeten we niet hebben.