ASO schaft huidige AOW af

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed Apr 20 13:32:18 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Toch een vorm van communisme dus. Maakt niet uit wat je doet, allemaal een
> minimuminkomen. Meer verdienen kan je niet want dan nemen we Polen.

Niet allemaal een minimuminkomen. Niet iedereen verdient nu hetzelfde.
Niet iedereen heeft in gelijke mate last van Poolse concurrentie. Het zijn
nu vooral de laaggeschoolde functies die onder vuur liggen. Da's geen
ethisch oordeel, maar een wellicht bittere constatering. In het onderwijs
valt er van de Polen denk ik niet veel te vrezen. In de IT merk ik er ook
niks van. Voor allerlei verkoopfuncties is de taalbarriere te groot voor
de Polen.

Wat ik bepleit is juist heel sterke marktwerking, waar alleen de
allerscherpste kantjes vanaf zijn gehaald om het sociaal te houden.
Nivellering is voor mij absoluut geen doel. Mijn doel is om iedereen aan
het werk te krijgen voor tenminste het minimumloon. En dat is nu niet het
geval. Uiteraard heeft dat een nivellerend effect. En als daarvoor het
middel van volledige nivellering nodig zou zijn, wat ik overigens helemaal
niet geloof, is dat in theorie een aanvaardbaar middel.

> Ow raar, een ICT-er niet maar die stucadoor wel, niet erg consequent hoor
> Martijn.

Het is geen principekwestie Ger, gewoon een inschatting, ik kan het best
mishebben. De tarieven voor programmeurs zijn nog zodanig dat ik het niet
interessant vind om bijvoorbeeld wiskundeleraar te worden. Niet dat ik
daar iets tegen zou hebben overigens. En de markt zal het uitwijzen. Als
je die Polen en Indiers etc hierheen haalt tenminste.

Overigens: ik denk eerlijk gezegd ook dat dit voor de schilders geldt. Ik
denk dat als de tarieven voldoende omlaag gaan (zowel voor IT als voor
schilders), de lokale werknemers een voldoende groot kostenvoordeel hebben
om aan het werk te blijven.

> Nee, inderdaad is het niet genoeg als je niet consequent blijft en alleen
> in
> je eigen straatje kijkt.

Zie boven. Maar Ger, ik luister graag naar wat je te zeggen hebt.