Prijsstijging door de euro

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Apr 19 20:01:22 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  Maar dat is niet hetzelfde !

OK, nu heb je me nieuwsgierig gemaakt.

>  Als de inflatie 3%/jaar is wil dat zeggen dat men 1.03 moet neertellen
>  voor een Euro van een jaar geleden. Dat heeft met de invoering van de
>  Euro dus niets te maken.

Lijkt me ook.

> [...]
>  dus niet het antwoord, dat is het ontwijken van het antwoord. De waarheid
>  is immers weerzinwekkend. Kijk maar hoeveel mensen er inmiddels in de
>  financiele problemen komen,,,
>
>  Het verschil tussen de prijsstijging en de inflatie is grosso modo de
>  export van ons geld naar Zuid Europa en Ierland (daar gaat het dus niet
>  onaardig). Ook in landen waar de Euro niet gebruik wordt, gaat het een
>  stuk beter dan hier. Nu komt Oost-Europa daar dus bij.
>  Recent voorbeeld van dat exporteren van geld naar Oost-Europa is het
>  bouwen van Nederlandse woningcorporaties in Tsjechie...

Als ik je goed begrijp, bedoel je dat de grote investeringen die momenteel
in Oost-Europa plaatsvinden met o.a. Nederlands geld hier in Nederland tot
prijsstijgingen leiden? Kun je toelichten hoe dat werkt?

En wat betreft de landen buiten de Euro-zone: dat het daar beter gaat
schrijf ik toe aan het inhalen van een achterstand en een beter economisch
beleid. Ook heb ik wel gehoord dat we sinds de euro last hebben van het
feit dat we nu e'e'n monetair beleid hebben, maar de economieen nog niet
volledig geintegreerd zijn. Dat zou inderdaad een gevolg van de euro (en
het wanbeleid in Frankrijk) zijn. Stemt die verklaring overeen met wat jij
net zei, of is dat wat anders?