ASO schaft huidige AOW af

Ger gmw.arts at HOME.NL
Tue Apr 19 07:24:58 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Goed idee, dat inkorten. Ik wil ook niet de terrier van het basisinkomen
> worden die zich vastbijt in jouw linkerkuit ;-) Als je genoeg hebt van de
> discussie moet je het maar zeggen. Dan ga ik Henk wel even pesten ;-) Ik
> heb wel het idee dat we elkaar inmiddels beter begrijpen.

Je blijft sowieso van mijn kuiten af.

> In mijn voorbeeld was het idee dat je bij dat bedrag nog geen belasting en
> premies zou hoeven betalen.

Je wil een belastingpardijsje laten ontstaan, en dat met de EU?

> *Mee* opbrengen, dus niet die hele 500 komt voor rekening van de
> werkgever. Maar inderdaad, in totaal worden de mensen die nu een baan
> hebben er niet goedkoper door. Dat kan ook niet door een boekhoudkundige
> truuk, het is natuurlijk geen tovenarij. Het gaat om de mensen die nu in
> de bijstand zitten.

Oke meeopbrengen en wie betaald de rest?

> Het zou dus een gigantische belasting
>
> Inderdaad een belastingverhoging over het stuk boven de 1000 euro per
> maand. Ter ondersteuning van degenen die anders opgesloten zitten in de
> bijstand a 800 per maand. Hoe je die verhoging gaat verdelen over de
> verschillende schijven, zal een hele discussie worden.

70% voor de meest verdienenden of zo, en jij gelooft het?

> Tja en ik zou graag zien dat een deel daarvan weer wordt teruggegeven aan
> de allerarmsten.

Ow, en daarmee zakken de prijzen?

> Zeker logisch, maar ook erg jammer voor mensen als jouw buurvrouw.

Inderdaad ja, maar de schuld ervan ligt bij de regering (met D66).

> Moeilijke discussie, moeten we het misschien later nog eens over hebben
> als je wilt. Maar in Denemarken werkt het nu zo, met instemming van de
> bonden overigens.

In Zweden zijn de sociale voorzieningen veel uitgebreider en toch doen ze
het economisch veel beter dan wij, vooral sinds de euro, en sinds BII. In de
tweede wereldoorlog was een BII trouwens  heel wat anders. Dat deugde ook
niet.

> Die prijzen zijn inderdaad flink gestegen en het afgelopen jaar inmiddels
> weer zo'n 10% gedaald als ik me niet vergis. Mijn gevoel was dat de
> prijsstijgingen vooral te maken haden met de oververhitting van de
> economie in 2000 en 2001. En ook de huurprijzen van winkelpanden e.d. zijn
> flink gestegen. Zelfs nu er links en rechts cafe's en winkels omvallen
> blijven de huurprijzen hoog. Het is dus denk ik niet zo dat cafehouders
> het publiek massaal afzetten o.i.d.

Je maakt erg veel gebruik van, geloof ik, als ik me niet vergis etc. Ga
eerst eens na hoe het zit en reageer er dan eens op. Aan gissen heb je
weinig.

> Maar omprijzen met dan een euro ervoor klinkt inderdaad erg vaag. Dan
> klinkt het alsof er met die euro toch ook iets aan de hand was. Maar hoe
> kan dat dan toch? Hoe komt het dat we dat allemaal pikken? Zijn we gewoon
> met z'n allen te dom geweest, of heeft men prijsafspraken gemaakt en
> hadden we de NMa er op af moeten sturen?

De regering, met Zalm voorop hebben een belofte gedaan dat de prijzen er
niet door zouden stijgen en begonnen er als eerste mee.
Juist in Nederland en in Italie zijn de prijzen er het meeste door gestegen.
En nee, we hadden dat niet moeten pikken en moeten dat nog niet doen, vertel
jij maar aan de mensen hoe.

> Het doet me goed dat te horen Ger.

Alleen nu nog uitvoeren he.

> Voor een deel ga ik hierin met je mee. Ik heb ook schrijnende verhalen
> gehoord. Over kinderen die aan hun ouders vragen waarom opa altijd
> dezelfde kleren aanheeft. Grootouders die geen geld hebben om hun
> kleinkinderen te bezoeken of een kadootje voor hun verjaardag te kopen.
> Hartverscheurend. Dit moet niet mogen en hoeft ook helemaal niet in dit
> stinkend rijke landje.

Maar je staat dat wel voor toch? Stucadoor die nu goed verdiend terug naar
het minimum.

> Ik vind dat er in de maatschappij zoveel waarborgen ingebouwd moeten
> worden dat niemand uit liefdadigheid z'n tarieven hoeft te verlagen, maar
> wel keihard moet concurreren. Dat er voor ieder een bepaald sociaal
> aanvaardbaar basisbedrag moet zijn en dat je de rest door eerlijke
> marktwerking erbij mag verdienen. Hoe hoog dat basisbedrag is en hoe het
> tot stand komt (uitkeringen, minimumloon & CAO, of basisinkomen plus
> varianten of nog wat anders) daar kunnen we nog lang over heen en weer
> praten.

Keihard concurreren? Met concurrenten waartegen je niet kan concurreren?
Johan Enschede!!!! Kan niet concurreren omdat de andere Europese
gelddrukkers staatsbedrijven zijn en dus goedkoper werken met de steun van
de regeringen.
Concurreren met China waar de mensen 10% verdienen van wat we hier normaal
vinden?

> [...]
> voor pleit is vrije concurrentie uit bijvoorbeeld de nieuwe EU-landen,
> maar ook India en China. Daar zitten heel veel heel goede IT-ers, die hier
> graag aan de slag zouden willen. En onder IT freelancers wordt daar nogal
> eens over geklaagd. Er zijn mensen die hard roepen dat we "die Guptas" en
> "Paki ****s" vooral buiten de deur moeten houden. En dat de EU een "sell
> out" gaat houden. En daar ben ik het dus hartgrondig mee oneens. Ik ben
> erg voor een Green Card systeem. En als ik daardoor gedwongen word mijn
> tarieven te verlagen, zul je mij niet horen klagen.

Geen liefdadigheid toch, maar om de Polen buiten de deur te houden?