Toch maar weer de EU-grondwet, referenda, bestuurlijke vernieuwing was Re: ASO schaft huidige AOW af

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Apr 17 14:38:19 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Daarom schreef ik ook 'en Nederland verder te isoleren', en dat is
> natuurlijk toch impliciet de reden van velen om tegen die grondwet te
> stemmen. Gerechtvaardigd of niet, het gaat hen niet primair niet om de
> inhoud van het verdrag, maar om de EU an sich. Het feit dat dit nu pas
> het *eerste* referendum is over Europa en dan ook meteen over een veel
> te groot pakket maatregelen, wreekt zich. Die kritiek moet mi ook
> duidelijker van D66 komen. Niet slechts juichend de straat op gaan om
> [...]

Kijk Mark, en zit nu niet hier precies het licht tussen jouw
en mijn stellingname?  Jouw en mijn democratie?

Ik wil van de regenten politiek af, en jij wilt hen slechts
verwijten maken.

Ik wil de participerende burger in een rol, jij in een bijrol?

Ik ben het overigens wel eens met je analyse ten aanzien van
het referendum. Dat had allang een instrument moeten zijn in
handen van de burger.

Maar ja, in een democratie waarin men niet slaagt een
onderwerp en dat over een periode van 40 jaar niet besproken
te krijgen, kun je moeilijk nog een democratie noemen.

Zo verzon men in die periode ook het gedogen om te maskeren
dat men het op argumenten niet eens wilde worden.

De nieuwe EU-grondwet gaat een democratisch systeem
bekrachtigen waarvan we nu al weten dat het niet gaat, zal
en kan functioneren. Er is zelfs niet over nagedacht, noch
over gedebatteerd. Jouw participerende burger op afstand en
op volstrekt verkeerde gronden aan de kant gezet.

Gelukkig voor (G(L)inks) en aanverwanten bestaat er nog een
mogelijheid om 1 miljoen bij elkaar te trommelen. Voor de
gemiddelde burger een onhaalbare kaart en het vormt op geen
enkele manier een structuur die helder is. Wel een
herbevestiging (nieuwe EU-grondwet) van een structuur en
cultuur die op dood spoor zit.

Henk Elegeert