Kabinet vs. fiasco Europese Grondwet 2/1

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Sat Apr 16 17:08:05 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik zojuist:
>Lees is hier nu uit dat als 51% van de kiezers tegenstemt en de opkomst
>laag is, D66 dat niet als een duidelijke kiezersuitspraak beschouwt en

Gelukkig lag het weer aan de erbarmelijk slechte pers.

Op http://www.europeesreferendum.nl/1511 lees is een positiever geluid,
en dan neem ik maar even aan dat het hier wel juist staat weer gegeven:

------------
Is de uitslag bindend?

Nee, het is een raadplegend (niet-bindend) referendum. De Nederlandse
Grondwet laat geen bindende referenda toe. In feite is het referendum
een advies van burgers aan de Tweede Kamer, die over de Europese
Grondwet beslist. PvdA en CDA hebben gezegd dat zij de uitslag zullen
respecteren als minimaal 30 procent van de kiezers komt stemmen - CDA
voegde daaraan toe dat er ook een minimale uitslag van 60 procent voor
of tegen de Grondwet moest zijn. Dat betekent dat de CDA-opstelling
onduidelijk is bij een opkomst van 35 procent is en 55 procent tegen de
Grondwet. Samen hebben zij een Kamermeerderheid van 86 zetels.
GroenLinks, SP en D66 hebben gezegd dat zij de uitkomst altijd
respecteren. VVD, ChristenUnie, SGP, LPF en Geert Wilders wilden (nog)
niets zeggen wat zij met de uitslag doen.