ASO schaft huidige AOW af

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Sat Apr 16 16:18:57 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<-----Original Message----->
>From: Martijn Meijering

>Ik ben benieuwd aan welke oplossingen jij denkt.

Voor de duidelijkheid, ik had het over potentiele oplossingen voor de
(m.i. onredelijke) nadelen voor buitenlandse werknemers in Nederland,
die samenhangen met eventuele invoering van een basisinkomen in Ned, een
systeem waar in overigens een groot voorstander van ben, dus 'slimme'
politici zouden dit soort problemen natuurlijk nooit op een
presenteerblaadje aandragen aan de tegenstanders, maar ik ben dan ook
geen 'slimme politicus'.

Geen oplossingen voor de huidige situatie dus en daarom uiterst
theoretisch. Maar dat gezegd hebbende, de beste oplossing is natuurlijk
een op maat gesneden basisinkomen voor alle lidstaten van de EU. En
mocht invoering in 1 lidstaat, zeg Nederland, een daverend succes
opleveren, waar ik vanuit ga, dan is dat wellicht helemaal niet zo
onwaarschijnlijk. Maar wat als de rest van Europa het intelligente
beleid van NL ondanks het succes niet wil volgen en, net als bij het
softdrugsbeleid, juist extra fel gaat tegenwerken? Tja, of niets van
aantrekken, of de lieve vrede bewaren door compenserende maatregelen
zoals aanpassen van de belastingtarieven. Uiteraard geen negatieve
inkomstenbelasting voor hen, maar wellicht lagere percentages voor de
hogere belastingschalen, of de belastingschalen verder 'vooruitschuiven'
in inkomen, of een grotere belastingvrije som. Maar zoals ik al zei in
mijn vorige email zie ik dit theoretische probleem niet 100% eerlijk
opgelost worden.

Een argument tegen het basisinkomen voor de liberalen onder ons -
alhoewel de huidige situatie van behandeling van buitenlandse wernemers
net zo weinig liberaal is, om nog maar te zwijgen over de anti-liberale
beginselen van het sociale zekerheidsstelsel in zijn algemeenheid - maar
juist een argument voor voor de anti-globalisten. En dus zou Ger het
theoretisch bijna helemaal met Martijn eens kunnen worden op dit
punt.....

Groeten,
Mark Giebels