De (gekozen) burgermeester

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Apr 15 08:19:08 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> At Thursday 14-4-2005 21:40, Raimond de Tempe wrote: (over Gert)

Blij zijn met zijn aandacht? Tjonge zeg, is Bert iemand bijzonders dan? Hij
voelt zich gewoon aangesproken en genoodzaakt te reageren anders deed hij
het niet.

> Gert houdt je wel bij de les, en hij heeft er soms best wel verstand van.
> Dat Gert hier op deze lijst zijn betogen houdt, betekent wel dat hij D66
> het beste alternatief vindt, anders had hij wel op de discussielijst van
> een andere partij gezeten.
> Als hij nou eens lid werd en van binnen uit goed werk deed?
>
> Glenn Mellonius
> Haarlem.
> --------------------

Hou je op Glenn voor ik naast me schoenen ga lopen:))))
Ik heb een behoorlijke tijd in de gemeenteraad gezeten namens de PvdA met
D66 in de oppositie. Als me een partij van de rest sympathiek was heette die
D66. Door priveomstandigheden moest dat stoppen, jammer, daar ik net in de
aanloop stond om wethouder te worden maar soms is het niet anders in het
leven.
Helaas was de fractie van D66 veel te klein aldaar maar het telde voor hen
niet mee of ze in de oppositie zaten of in de coalitie, ze waren er om de
gemeente te besturen en kwamen met grote regelmaat met goede ideeen op de
proppen. Voor veel partijen was het een wij zij verhaal. Voor D66 zeker
niet.
Maar ook ik heb gemerkt dat de PvdA landelijk een bestuurderspartij was en
heb daar na jaren (vorig jaar) gedag tegen gezegd omdat er van onderaf geen
of weinig invloed op te krijgen was. Het afgelopen congres van D66 heeft nu
juist laten zien dat het daar niet anders is, wat een bevestiging is van 2
jaar geleden toen ze tegen alle beloften in toch meededen aan deze coalitie.
We hebben het Boris Dittrich nog een paar keer horen zeggen op TV, in de
herhalingen van 2 jaar geleden naar aanleiding van het congres.
Met de zg. gekozen burgermeester in het vaandel werden de leden overgehaald
en nu weer met argumenten die kant noch wal raakten, maar wel met een regie
die helaas werkte. Al bij al wel een beleid mogelijk makend wat in mijn ogen
aso is en onze economie afbreekt, ipv andersom. Niemand ontkent dat er
veranderingen nodig zijn, zelfs de SP niet, maar de wijze waarop deugt van
geen kanten. Er worden mensen, ouderen en zieken, de grond in getrapt, wie
goed rond zich heen kijkt ziet dat. Via een goede vriend en ex-collega, een
arbeidsjurist van een van de vakbonden zie ik nog veel gevallen daar ik nog
weleens, vrijwillig, bijspring.
regelmatig ga ik nog weleens mee met mensen naar de WAO-herkeuring. Ik word
niet goed als ik de Geus vorige week op de TV hoor zeggen hoe goed de artsen
bij het UWV toch wel niet zijn en hoe zorgvuldig ze te werk gaan. Voor het
overgrote deel lui die hun diploma hebben gehaald maar niet de capaciteiten
hebben om er wat mee te doen. Onderzoek heeft ook wel uitgewezen dat er
vanalles ontbreekt aan de kwaliteiten. De Geus heeft waarschijnlijk nog
nooit zo'n (her)keuring meegemaakt zoals velen hier, anders piepten ze wel
anders.
Laten we wel wezen, natuurlijk hoort het zo te zijn dat wie kan aan de slag
zou moeten. Maar mensen die soms meer dan 20 jaar in de WAO hebben gezeten
en nu iets van 50 of 55 jaar zijn. Het kan me niet schelen onder welke
regeringen dat gebeurde maar het werd hen verboden te werken. Alles werd
beoordeeld als te belastend altijd. Plotseling zijn ze ineens helemaal of
deels gezond. Waarom, omdat de regels veranderen. Die mensen zijn al
arbeidsgehandicapt omdat ze er zolang uit zijn. En geloof me maar,
vooruitlopend op de nu plaatsvindende herkeuringen zijn juist de mensen uit
die leeftijdsgroepen aangepakt. Maar ook jongeren die plotseling kerngezond
daar naar buiten komen omdat hun ziekte niet in het erkende lijstje staat.
Volgens de wet ben je niet ziek is het argument.
Of de arts die het ook niet meer uit te leggen zegt dat ze niemand meer
geheel mogen afkeuren.
Geen enkele schijn van kans op werk, nog een paar jaartjes WW en nutteloos
solliciteren en over en uit. Geen inkomen meer als je partner inkomen heeft,
maar wel een huis gekocht op basis daarvan. Alles verdwijnt als sneeuw voor
de zon voor die mensen. En dat is nog maar een groep mensen die in de shit
zitten door dit aso-beleid. Je zal mij niet horen zeggen dat er geen
misbruik van is gemaakt vroeger maar dat is sinds de veranderingen van 1992,
door Kok, allang over. De wet Poortwachter werkte erg goed maar dat was
vooral de VVD niet snel genoeg, ze moesten eruit gegooid worden. En dat is
wat D66 mogelijk maakt, in ruil voor wat "kroonjuwelen". De geringste vorm
van enig sociaal gevoel is er niet te bespeuren. Laat aub het CDA de C maar
snel schrappen.
De opmerking gisteren van Balkenende richting Marijnnissen alleen al over de
ondervoedde en uitgedroogde mensen in verpleegtehuizen. Eerst  zeggen dat
hij vind dat er voldoende aandacht is voor die mensen en vervolgens zeggen
dat men er aan werkt, het daarmee erkennend dus. Voor velen komt dat te laat
natuurlijk. Belangrijker is natuurlijk de jongeren verplichten een baan te
hebben zolang ze geen 23 zijn, een baan die er niet is. Of verplichten een
opleiding te volgen en anders is er geen uitkering.
Natuurlijk is er geen uitkering als ze wel werken. En als er wel een
uitkerinkje is kunnen ze de opleiding niet betalen.
En dat durft het te hebben over normen en waarden?
Ik ken mensen hier in de buurt, ouderen, die niet meer instaat zijn een
nieuwe noodzakelijke bril te kopen. Ze eten maar wat vaker een boterham ipv
een warme maaltijd. En dat doen we hier met de mensen die Nederland mee
hebben opgebouwd na de oorlog en in veel gevallen 50 jaar hebben gewerkt.
Mensen die na 40 jaar in de bouw niet meer vooruit kunnen komen worden
weggestopt ergens zonder (WAO)uitkering achter de geraniums en de bijstand
in gestuurd.

Dit alles laat mij zien dat D66 een ware bestuurderspartij is waar maar een
ding van belang is, het pluche en het eigen baantje. Ware het anders dan zat
D66 niet in deze regering. En als ik lees en soms hoor metwelke
non-argumenten dit verdedigd wordt door bestuurders maar ook veel leden,
zeker hier, dan gaat de zin snel over om daar eventueel aan mee te doen.
Zeker na het congres waar zo duidelijk werd getoond hoe de leden om de tuin
werden geleid door de bestuursmotie en het een ja of nee werd tegen alles of
niks. Erg jammer dat van Mierlo zo'n slappe knietjes had.
Dadelijk komt Bert weer met wat slappe opmerkingen waar hij dan :)))) achter
zet, maar geen afdoende tegenargumenten kan bedenken. Ik neem het hem niet
kwalijk hoor, hij zit ook ergens op het laddertje van de partijhyrachie. En
die partijpolitiek is nu juist waar D66 zegt zo tegen te zijn. Ze doen niet
anders.

Ger

66 discussielijst (D66 at nic.surfnet.nl).