ASO schaft huidige AOW af

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Fri Apr 15 07:15:58 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn, op zich heb je gelijk dat een basisinkomen het
concurrentievoordeel van Polen tov Nederlanders kan opheffen, maar dat
is dan wel op basis van oneerlijke competitie. Immers, de Pool betaalt
hier dan gewoon belasting waar de Nederlandse basisinkomens van betaald
worden. En ik neem maar even aan dat de Pool geen recht heeft op een
basisinkomen, want anders kan het systeem niet werken, behalve als het
EU breed wordt ingevoerd, waar ik maar even niet vanuit ga. De Pool
subsidieert dus als het ware zijn Nederlandse
'arbeidskrachtconcurrenten'. Daaraan gerelateerd moet je ook concluderen
dat een Nederlander die over de grens arbeid verricht in een land waar
geen basisinkomen bestaat, ook zijn/haar recht op een basisinkomen deels
moet verliest, liefst evenredig met het aantal gewerkte uren in het
buitenland. Anders creeer je ook daar scheve verhoudingen en een te
grote druk op de NEderlandse belastingbetalers.

Op zich geen principieel verschil met de oneerlijke fiscale en sociale
behandeling van tijdelijke arbeidsimmigranten zoals heden ten dage ook
plaatsvindt, maar een basisinkomen zou die nadelen voor immigranten nog
eens drastisch vergroten. Iets waar Ger waarschijnlijk blij mee zou
zijn, maar waar ik als liberaal niet gelukkig mee ben.

Overigens zie ik wel oplossingen, maar die hebben wel altijd als gevolg
dat de huidige situatie waarin Polen goedkoper zijn voor werkgevers
laten bestaan. En dus blijft de verdringing van Nederlandse
arbeidskrachten door buitenlanders bestaan. En dat is op zich ook
logisch, omdat een EURO voor hen nu eenmaal meer koopkracht oplevert dan
voor de Nederlander, en natuurlijk omdat men met minder koopkracht
genoegen neemt.

Uiteindelijk hebben jullie dus allebei gelijk. Ger omdat je dit probleem
voor de Nederlandse werknemers op korte termijn alleen maar kan oplossen
door tegen de EU grondwet te stemmen en Nederland weer zoveel mogelijk
te isoleren van Europa, en Martijn omdat het probleem slechts
structureel opgelost kan worden als de welvaartsverschillen binnen
Europa nivelleren.

Groeten,
Mark Giebels