ASO schaft huidige AOW af

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Thu Apr 14 13:41:32 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Goh Bert, Dat de Geus geen discussie wil over de AOW moet jou als muziek
> in
> de oren klinken. Zo kan je na dit kabinet dat het CDA, dus je
> medecoalitiepartij, weer gaan roepen de zaken vooruitschoof. Net als je nu
> steeds roept over de PvdA tijdens Paars, waar je ook deel van uitmaakte.

Een terechte opmerking.

> Heerlijk toch om altijd weer de schuld van zaken bij anderen neer te
> leggen,
> dat zijn we nu wel gewend van D66. Wij maken dit allemaal wel mede
> mogelijk
> maar het is nooit onze verantwoordelijkheid.

Er is niks mis mee om af te spreken om deze kabinetsperiode niks te doen
maar het onderwerp alvast in de week te zetten. Of dat electoraal slim is,
is een andere vraag.

> Nu roepen dat we langer moeten werken is net zoiets als tegen hetgeen er
> (ex-)WAO-ers wordt gezegd. Uitkering afnemen dan geven we die mensen meer
> kansen. Zo worden ze gestimuleert om te gaan werken op een arbeidsmarkt
> die
> er niet is en waarin werkgevers er niet over peinzen een (ex-)WAO-er in
> dienst te nemen vanwege de risico's.

Welke risico's zijn dat? Heeft dit met bonus-malus te maken?

> Ja maar, die gaat straks wel
> aantrekken? Zal best misschien maar dan zijn die 2 jaar om en mogen we
> verwachten dat we overspoelt worden met Polen en andere nieuwe EU-burgers.
> We mogen ze dan niet meer tegenhouden toch en kunnen ze massaal voor een
> habbekrats komen werken.

Goed mogelijk.

> En ASO denkt of doet het voorkomen, dat de werkgevers dan de de ouderen,
> die
> uiteraard duurder zijn, wel in dienst zullen houden terwijl ze ook voor
> veel
> minder geld Polen of zo kunnen krijgen.

Dat zal inderdaad nooit gebeuren. En dat willen we wel. Er is dus een list
nodig...

> En dat tegen loontjes waar we
> nooit
> mee zullen kunnen concureren.

Simpele oplossing: ga mee omlaag met de lonen. Sociale dumping m.a.w.
Voortreffelijke oplossing. Alleen: hoe houden we het sociaal? Hint: het
begint met een b...

> De oplossing van ASO? We verkorten de WW om
> te
> zorgen dat wel kunnen gaan werken.

Waardoor de WW-premies omlaag kunnen en de loonruimte groeit. En er weer
meer mensen aangenomen kunnen worden.

> Nee hoor, zo hoeft er geen uitkering
> betaald te worden waar mensen in veel gevallen 40 jaar voor betaald
> hebben.

Zo hoeft inderdaad geen uitkering betaald te worden. Maar dat is niet
onrechtvaardig vanwege die 40 jaar premie. Je hebt voor je 40 jaar premie
40 jaar verzekering gekregen. Als het nou om een pensioen ging, had je
gelijk gehad.

> Pleur ze gewoon maar de bijstand in en indien de partner inkomsten heeft
> lekker helemaal niks meer. Er zit eind dit jaar maar 18 miljard teveel in
> die pot en Zalmpje moet dat wel mee kunnen tellen om onder EMU-norm te
> blijven. Al het geld wat werkgevers en werknemers in die pot stoppen hoeft
> hij elders niet te bezuinigen toch?

Nee, inderdaad. Ben wel benieuwd waar jij het anders vandaan wilt halen.
De verpleeghuizen bijvoorbeeld?

> Je gelooft ook echt in sprookjes he?
>
> Je staat met ASO te roepen dat we voor ons 65ste langer moeten werken en
> laat het gebeuren dat de ministeries mensen van 57 met een riante regeling
> naar huis stuurt.

Inderdaad bedenkelijk, tenzij blijkt dat men er voldoende premie voor
heeft betaald. Ik weet niet of dat zo is, maar vermoed van niet.

> Je staat mede te roepen dat we pas op de plaats moeten
> maken en laat gebeuren dat ambtenaren wel opslag krijgen en vergoedingen
> voor de ziektekostenverhogingen.

Onterecht, tenzij het marktconform is. Is dat zo? Ik weet het niet, maar
vermoed van niet.

> Je staat mede te roepen dat het schande is dat de topmensen zo'n riante
> slarisverhogingen krijgen en laat gebeuren dat het kabinet zichzelf 30%
> verhoging in het vooruitzicht stelt.

Het volgende kabinet toch, niet dit kabinet zelf?