Novib/Oxfam: WTO onderhandelingen bedreigen arme boeren

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Apr 12 19:23:52 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik snap niet waarom het accent ligt op het mogen handhaven van de
> invoerheffingen van de arme landen.

Ik eerlijk gezegd ook niet.

> Iedereen is het er toch over eens dat prijsdumping niet mag? Heffingen
> zijn een legitieme tegenmaatregel, maar wel onwenselijk.
>
> De export-subsidies van de rijke landen veroorzaken de problemen, want
> ik kan me niet voorstellen dat de rijke landen zonder die subsidies
> kunnen concurreren met de lokale productie.

Dat lijkt me ook niet, zeker niet als ook de quota en invoerrechten
afgeschaft worden. Maar misschien gaat het om concurrentie tussen arme
landen onderling? Invoerrechten gelden voor iedereen hetzelfde.

Ik heb trouwens nog niet gehoord dat de EU-markt verder open zou gaan voor
landbouwproducten. Niks over quota, niks over verlaging van invoerrechten.
Het enige dat ik gehoord heb, is dat de exportsubsidies afgeschaft zouden
gaan worden, mits de VS en Japan ook meedoen.

> Hier is het doordraaien van overschotten om de producenten een
> minimum-prijs te garanderen gebruikelijk. Een bewuste verstoring van de
> vrije markt, met het doel om de continuiteit van de productie niet te
> verstoren.

Onwenselijk, naar mijn idee.

> Dan kan het destructieve effect van prijsdumping in arme landen ook geen
> verrassing zijn, en van ons mag verlangd worden dat we daar oog voor
> hebben.

Mee eens.