Internet vs. D66

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Apr 9 23:24:21 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Redenen om geen lid van de PvdA te worden of om er op te stemmen?
>
> Zeer vele: het neoliberale gezwets van Bos, de multicult, het paternalisme
> van de regenten, de structurele victimisering (dat zogenaamd opkomen voor
> de zwaksten), de koloniale geschiedenis (koloniale oorlog van Drees tegen
> Indonesie), de arrogante ontwikkelingshulp, etc.

Tot mijn aangename verrassing ben ik het met nog redelijk met je eens! Ik
hoop dat ik je daarmee niet zo laat schrikken als Ger :-)

neoliberaal:
Haha, als je Bos al neoliberaal vindt, moet je Zalm en Brinkhorst wel
helemaal onuitstaanbaar vinden.

multicult:
Ik ben benieuwd wat je kritiek tegen de multicult precies inhoudt. Ik ben
fel tegen discriminatie van minderheden en vindt dat contact met andere
culturen een verrijking is. Maar ik ben ook van mening dat de mens helaas
inherent racistisch is en dat het wenselijk is om massale
volksverhuizingen tegen te gaan. Vrijhandel, maar geen volksverhuizingen.
Als er succesvolle zakenlieden uit de hele wereld naar Nederland komen om
zaken te doen en omgekeerd, is dat ook een manier om een niet bedreigende
multiculturele samenleving te hebben.

paternalisme:
Mee eens.

Structurele victimisering: hierbij sluit ik me helemaal aan. Ik ben
benieuwd wat jouw oplossingen zijn, want de mijne lijken bij jou flink in
het verkeerde keelgat te schieten.

Koloniale geschiedenis: Hier heb je ongetwijfeld gelijk, maar het is
allemaal zo lang geleden, dat kunnen we de PvdA toch niet meer kwalijk
nemen?

Arrogante ontwikkelingshulp: Mee eens. Ik geloof zelf in trade not aid.
Daar ben jij denkelijk skeptisch over?

> Overigens vond ik je redenen om geen VVD-lid te worden erg pover. Je
> kraait
> als Zalm...

Lieve help Henk, is het al zover met de neoliberalisering dat je verplicht
lid moet worden van de VVD, tenzij je dwingende redenen hebt om dat niet
te doen? Dat gaat zelfs mij te ver ;-)

Aangezien ik mij uitstekend thuisvoel bij D66, zie ik geen enkele reden om
over te stappen naar de VVD, al ben ik het met hun economische beleid
vrijwel geheel eens. En er zijn ook redenen om dat niet te doen. Zelfs als
D66 weer meer richting PvdA zou gaan op economisch gebied.

Allereerst een algemeen cultureel verschil. Hirsi Ali en Wiegel. De
Minerva-cultuur. Het oranje deel van het blauw-oranje gevoel. De
Telegraaf.

Meer inhoudelijk heb ik niet het gevoel dat de VVD erg voor radicale
democratisering van de maatschappij is. Ook het milieu heeft niet zo'n
prioriteit. Verder vind ik dat goede medische zorg voor iedereen en
solidariteit met zwakkeren een belangrijk onderdeel van onze beschaving
is, en dat dat *een bom duiten mag kosten*. En met dat laatste is de VVD
het denk ik ook niet eens. De geluiden van Dezentje-Hamming en Aptroot
voor hulp aan het MKB zinnen me niet. Twijfels over toetreding van
Turkije. Ik zou vast kunnen doorgaan als je nog meer redenen wilt.