Europa ja Europa nee

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Apr 9 15:53:07 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Uit mijn bijdragen aan deze lijst hadden jullie kunnen opmaken dat ik vind
> dat Turkije *in zijn geheel* in Europa ligt.
> Of vinden jullie het normaal dat je vanaf de Bosporus naar het oosten
> reizend, zogenaamd in Azie zit, en dan na 1200 km na de Turkse oostgrens,
> plotseling weer in Europa zit?

Helemaal mee eens dat Turkije bij de EU moet en wel zo snel als mogelijk
is. En dat is helaas nog niet heel snel, want er moet nog veel gebeuren.
Maar ik zou willen dat we ons met z'n allen zouden inspannen om het
aanpassingsproces te bespoedigen.

Het is natuurlijk wel een goede vraag wat nu de uiterste grenzen van de EU
moeten zijn. Ik vind dat Ukraine en Wit-Rusland ook zo snel mogelijk lid
moeten kunnen worden. Maar hoe zit het met Rusland zelf? Omdat het zo
groot is, is het moeilijk voor te stellen dat Rusland ooit lid zal worden.
Dus wsch is Wit-Rusland de oostgrens. En hoe zit het eigenlijk met Israel?
Als we Turkije en tzt Bosnie toelaten, kan je moeilijk om Israel heen. En
als je Israel toelaat, dan ook Palestina. Ik betwijfel overigens of dit
ooit gaat gebeuren, maar ik kan geen principiele reden bedenken waarom
Turkije en Bosnie wel en Israel en Palestina niet tot de EU zouden kunnen
toetreden.