Asielzoekers in Winterswijk

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Apr 8 08:47:57 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik ben met je eens dat zoals het nu gaat het erg pijnlijk is.

Pijnlijk? Om je dood te schamen.

> Als de totale procedure, met behoud van beroep en zorgvuldigheid en met
> verzorging, naar 3 of 6 maanden gecomprimeerd kan worden zou dat de
> beste oplossing zijn. Eigenlijk geldt dat voor alle rechtszaken, een
> snelle afhandeling dient vele belangen. Op de een of andere manier lukt
> dat gewoon niet.
>
> Maar als puntje bij paaltje komt en ze weg moeten maar echt niet weg
> willen, dan duiken ze de illegaliteit in. Met fluwelen handschoenen
> krijgen we ze niet weg. Dat probleem blijft.

Je vergeet wat Bart, een grote categorie ervan KAN niet weg.

Inderdaad Bart, ze duiken dan de illegaliteit in en weet je hoe dat komt,
omdat we ze zo maar op straat zetten en ze worden geboekt, zonder bekende
bestemming te zijn vertrokken. Verdonk kan dat weer een streepje zetten,
weer een minder, op papier dan en de burger zit er mee opgescheept.
De betreffende mensen in Winterswijk hebben de mogelijkheid niet of willen
niet de illegaliteit in en bivakeren nu in een tentje. Ze laten gewoon eens
pijnlijk duidelijk zien wat wij hier in Nederland met mensen doen.
Een tijdje terug nog een voorbeeld op de TV gezien van een meisje van 19
jaar. Die kreeg te horen dat ze binnen een x-aantal uren het land moest
verlaten. Geen geld, het enige wat ze bezat had ze aan. Ze kreeg zelfs het
advies om maar naar Utrecht te gaan naar het Centraal Station. Geen geld
voor een treinkaartje dus ja, zwartrijden dan maar natuurlijk. Zoals je
waarschijnlijk zal weten krijgen ook asielzoekers weleens honger na verloop
van tijd en zoeken ze een weg om toch te kunnen eten. Je zal dan toch wat
moeten en wordt het vanzelf, stelen of de hoer spelen.
O ja, het betreffende meisje stond te boek als met onbekende bestemming
vertrokken en ze bestond dus niet meer. Weer een streepje op de lijst van
Verdonk die dan vervolgens komt vertellen hoe succesvol haar aanpak wel niet
is. We drijven die mensen dus de illegaliteit in toch? Of kan je vertellen
hoe mensen, zonder een dubbeltje op zak het land moeten verlaten. Moeten ze
gaan lopen naar Somalië of waar ze maar vandaan komen? Naar Duitsland of
Belgie en vervolgens door de politie daar weer terug de grens overgezet
worden naar waar ze laatstelijk vandaan komen?
Zwerfhonden Bart, brengen we tenminste nog naar een asiel en verzorgen we.
Veel asielzoekers zijn het slachtoffer van criminele organisaties.
Vervolgens laten we die mensen het slachtoffer worden van de Nederlandse
Staat.
Als we de procedure kunnen verkorten is dat natuurlijk een hele goede zaak
maar dan consequent zijn, een ticket voor ze kopen en wegbrengen. Dat is wat
anders dan ze als beesten de straat op schoppen en onze burgers er mee
opzadelen. En dan ook nog, als die burgers een sociaal hart laten zien er
kritiek op hebben.
Ik ga er maar even van uit dat ook jij mensen, zeker met hele kleine
kinderen niet zou laten verhongeren in een voorkomend geval. Maar dat is wat
de minister indirect wel op aan stuurt.
Je hoort mij niet zeggen dat iedereen hier maar moet kunnen blijven maar we
moeten wel menselijk blijven. Blijkbaar gaat het maar om een ding. Als de
minister op het eind van de rit nu maar het beoogde aantal haalt dan is ze
geslaagd, de manier waarop is niet van belang, zelfs als dat over lijken
gaat.
En ja, ik noem dat niet alleen pijnlijk of onvriendelijk, maar misdadig.
Maar ja, dit kabinet heeft wel meer misdaden op hun geweten.

Ger