onterechte zelfgenoegzaamheid

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sun Apr 3 12:56:52 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen wrote:

> Ja, dat was natuurlijk strak georganiseerd ("zijn er nog mensen die een
> stemverklaring wensen af te leggen?"). Gelukkig werd mijn motie van orde
> om te gaan stemmen na blok 1 overgenomen, anders hadden we nog een uur
> voor jan l*l zitten kletsen. Het was me nl. al duidelijk dat die LB motie
> eraan kwam en als eerste in stemming zou worden genomen.

Nou ja, veel is het niet, maar ik heb wel de indruk dat men signalen,
waaronder natuurlijk de ingediende moties en de geuite kritiek op het
congres serieus neemt.

> Overigens heb ik zelf tegen gestemd. Ik vond het akkoord (zoals zo
> velen) te mager en vond dat het congres moest uitspreken dat men terug
> moet naar de onderhandelingstafel. Wat het gevolg van die uitspraak zou
> zijn geweest is ondergeschikt aan de inhoudelijke afweging van het
> akkoord en de tussenbalans van de coalitie tot dus ver.

Ik vind dat D66 wel wat kritischer naar zichzelf mag kijken. De partij
heeft punten ingebracht in deze coalitie en is er dan natuurlijk als
eerste voor verantwoordelijk dat ze uitvoerbaar zijn (gegeven de steun
van de coalitie). En machtspolitiek om zaken door te drukken waarmee
bijna iedereen ongelukkig is (Thoms voorstel m.b.t het kiesstelsel)
misstaat elke partij, en al helemaal D66.

In mijn optiek is D66 zelf tegen hobbels aangelopen op de twee punten
die Thom moest realiseren. CDA en VVD zijn loyaal geweest, en D66 moet
gewoon karakter tonen en zich niet voor één gat laten vangen. Leren van
wat er fout gegaan is, meer aandacht voor de uitvoerbaarheid, en vooral
ook meer bereid zijn om te luisteren naar anderen.

We moeten geen punten willen doordrijven, we moeten willen overtuigen,
en, als we van anderen verlangen dat ze bereid zijn zich te laten
overtuigen, dan moeten wij daar zelf ook toe bereid zijn.

Zo kijk ik ook tegen Pechtolds taak aan.

> Wat dat betreft was ik het volledig eens met Boele Staal die betoogde dat
> de verkeerde druk werd opgelegd. Overigens werd Staal kort gehouden
> door de voorzitster Berndsen die zo de schijn van partijdigheid weer
> eens wekte daar ze Terlouw eindeloos liet praten. D'r dedain over orde-
> voorstellen stoorde me ook een beetje.

Nou ja, verschil is er natuurlijk wel. Stel je voor dat ze van Mierlo
halverwege had afgebroken, dat had niemand gewild. De ruimte die je
krijgt hangt ook wel af van de kwaliteit van je bijdrage. Terlouw nam
duidelijk te veel ruimte voor wat hij te melden had.

Bart Meerdink