Internet vs. D66

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Fri Apr 1 10:57:08 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Da Prinz wrote:

> Het ging/gaat mij niet om de pufda, het gaat mij om
> principieele integriteit van D66 en de inkapseling...

Okee, dan dus helemaal geen grondwetswijziging indienen, maar wachten op
het ontstaan van een stabiele 2/3 meerderheid voordat een volgende
poging gedaan wordt. Andre Rouvout heeft misschien wel gelijk.

In feite kan in het scenario van het paasakkoord de grondwetswijziging
vrij probleemloos gemist worden (via geleidelijke invoering van de
Belgische variant).

Het gaat me om het resultaat en de duidelijkheid.

(knip)

> Ja je weet nu ongeveer wel hoe ik over 'geloof' denk.

Je beweert iets zonder dat je het aannemelijk maakt. Als je moete hebt
met het woord 'geloof' lees het dan maar als dat ik het niet plausibel vind.

> Ik 'geloof' dat ze er zetels mee zouden winnen net
> zoals ze nu zetels gaan verliezen. En met die winst
> volgende keer wel een vuist kunnen maken.
> (Nu zegt de muis tegen de olifant, wat stampen we hard
> he...)
> Jij denkt dus, overigens tegen de stroom in, dat er
> geen reden is om uit deze coalitie te stappen. Het was
> de condition sine qua non voor het meedoen...Je kan
> deze debacle niet wegpoetsen, en schuldigen vinden is
> al helemaal niet productief.

Aangezien ik het afketsen van het districtenstelsel toch wel
voornamelijk op het conto van Thom de Graaf en D66 schrijf (misschien
was het een onbegaanbaar pad, of anders heeft men geen goede vorm weten
te verzinnen), en de gekozen burgemeester alleen door toedoen van de
oppositie is vertraagd vind ik inderdaad dat D66 het niet goed kan maken
om uit de coalitie te stappen.

> Nee vanwege de duplicity van de VVD, overigens vanwege
> (Ja daar is ie weer) 1 van de niet verwezenlijkte
> kroonjuwelen met een niet al te goed functionerende en
> te kleine kabinetsdeelname.

Sorry, je hebt gelijk, de nacht van Wiegel in 1999. D66 was natuurlijk
helemaal niet nodig voor het doorgaan van dat kabinet, en ik denk dat
voor wat betreft het realiseren van het D66-programma het eruit stappen
niet noodzakelijkerwijs logisch was. Of het als signaal goed gewerkt had
weet ik ook niet.

Zelfs achteraf vind ik het moeilijk te beoordelen. Paars II had gewoon
als geheel beter moeten functioneren, dat is de essentie.

(knip)

> Nee het is laf om (weer) niet de consequentie te
> nemen, en als eeuwige draaikont gezien te worden..

Als CDA en VVD iets te verwijten geweest was dan had je gelijk gehad.
Maar nu zou het gewoon onbetrouwbaar zijn om er uit te stappen.

Bart Meerdink