Trouw: Van Mierlo keert D66 mogelijk rug toe (interview)

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Apr 1 07:59:14 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> PS
> Inhoudelijk ipv procedureel gaat het eigenlijk om de formele vraag,
> geef je de facto de staten generaal het open grondrecht elke
> zittings=regeer-periode de wijze waarop burgemeesters er komen naar
> eigen inzicht te wijzigen, of houdt je die vast of wijzig je die met
> tweederde meerderheid in tweede lezing als vast grondrecht.

Nou ja, wil je de keuze voor de burger mogelijk maken dan
lijkt mij dat het vast ligt in de grondwet. Als de burgers
willen kiezen voor een PvdA-er als burgemeester dan kan ook
dat.

Als ik echter beperk wordt in mijn keuze door de
PvdA-gedachte (de gemeenteraad) dan moet ik eerst op andere
partijen dan de PvdA gaan kiezen. Ondanks dat die partij
mogelijk toch ook een goede (democratisch doortimmerde)
programmapunten heeft wil ik uiteindelijk mijn doel bereiken
namelijk een goede burgemeester. Mijn burgermeester. ;)

> Het compromis zou zijn de burgers per bestuurslichaam, in deze elke
> gemeente, het grondrecht te geven in meerderheid de keuze van hun eerste
> bestuurder van onderop te bepalen. De facto dus de gekozen burgemeester,
> tenzij zoals links wil, de burgers in meerderheid zelf dat grondrecht
> aan hun gemeenteraad mandateren.

Is een optie, idd. De kiezer heeft dan de keuze uit een
progressieve en een conservatieve manier. "Ik kies zelf", of
"laat dat kiezen liever door anderen doen".

> Grondrechten zo dus ook van onderop formuleren als burgerrechten, ipv in
> ons landje gebruikelijk centralistisch van bovenaf,

Grondrechten als basis dus.

 > van die van een
> boven ons gestelde koning oorspronkelijk,

Door Napolien destijds, als ik het wel heb. Daarvoor, 7
provinciën der Republiek.

 >  verworden tot in de praktijk
> de coalitiepartijen en hun regering.

We hebben een machtovername geruisloos plaats laten vinden?

 > Zo is immers de oorspronkelijke
> eigenstandige benoemingen van commissarissen en burgemeesters door de
> ooit min of meer nog autonome koning ook gelijdelijk verworden tot de
> centralistische partijspeeltje van de actuele coalitiepartijen.

Em met de gevolgen waarvan we nu opgescheept zitten.

Henk Elegeert